Zwierzęta dżungli i sawanny Drukuj
wtorek, 06 kwietnia 2021 15:45, odsłon: 518

ROK SZKOLNY 2020/2021

 

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

TEMAT TYGODNIA: ZWIERZĘTA DŻUNGLI I SAWANNY



1.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaręby „Nosorożce noszą pokrowce”

Nie macie wyjścia, musimy iść do ZOO- zapowiedziała Ada
Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok.
Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja!- Ada uprzedziła pytanie..- Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem.
Ależ czytamy...- bąknął tata
Czytacie, ale nie te co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do Zoo w najbliższą sobotę
Miała szczęście, bo sobotni poranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach.
Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? - spytał Olek
Pancerze noszą rycerze – zrymował tata
A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętności rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów.
Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą , cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór
Kangury noszą kaptury. - Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne
Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” - pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tą porażkę.
Ale nogi, ale głowa, ale uszy, ale trąba!- wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą
Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama
Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra, układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.
Fałdy skóry chronią nosorożca przed atakami tygrysa. - tata zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisane o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu.
Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem.
Spojrzał na mnie ! Ten maluch! - wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości
Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki – spytał tata.
Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada
Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu wymamrotała – Fasolki noszą parasolki.
Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to mamrotanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam”- pomyślał z niepokojem.
2. Rozmowa na temat opowiadania
Dlaczego rodzina wybrała się do zoo ?
Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegu nosorożców?
W co bawili się cały czas?
3. Układanie rymów do nazw zwierząt
np. pingwiny-maliny, tygrysy-irysy, kangury-góry, papuga-mruga, hipopotamy-bramy, żyrafa – szafa, słonie- konie...
4. Oglądanie albumów ze zwierzętami egzotycznymi, omówienie wyglądu i zwyczajów nosorożca.
5. Zabawa . Zdania prawdziwe i zdania fałszywe.
Słoń ma dwie trąby.
Tygrysy są ssakami.
Pingwin jest latającym ptakiem.
Żyrafa ma krótka szyję.
Krokodyl mieszka w gnieździe na drzewie.
Papuga potrafi naśladować ludzki głos.
Nosorożec ma jeden róg.
6. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Dziecko dostaje liczmany np. klocki. Przykładowe zadania.
Opiekun dał nosorożcowi 7 jabłek. Potem dał mu jeszcze 3 jabłka. Ile razem jabłek dał nosorożcowi opiekun? Układanie działania 7+3= 10
W Zoo na wybiegu biegało 6 małpek, potem przybiegły jeszcze 4 małpki. Ile małpek jest teraz na wybiegu? Układanie działania 6+4=10
Na wybiegu w zoo bawiło się 10 małpek. 5 małpek schowało się do domku. Ile małpek bawi się teraz na wybiegu w zoo? Układanie działania 10 – 5 =5
7. Słuchanie rymowanki o zoo
Zoo to ogród zwierząt dzikich, które przybyły do nas nie tylko z Afryki
Rodzic pyta:
- Co to jest Zoo ?
- Skąd przybyły zwierzęta do zoo ?
- Co można zobaczyć w zoo ?
- Po co powstają ogrody zoologiczne?
                                                                       

 

 

                                                                                                                                                            Bogusława Wołodkiewicz



Treści edukacyjne uwzględniają możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W ramach indywidualnej pracy z dzieckiem proponuję do wyboru ćwiczenia i zabawy z dostosowaniem do aktualnych potrzeb domowych przedszkolaków.

1. Zabawa paluszkowa „Pięć małpek”

 W dżungli kilka małpek żyło      pokazujemy otwarta dłoń
a dokładnie pięć ich było

Pierwsza małpka -                         pokazujemy dłoń złożoną w piąstkę, odchylając mały palec
taka mała

Druga małpka                                odchylamy drugi palec
wciąż skakała.

Trzecia małpka                              odchylamy środkowy palec
wciąż płakała.
Czwarta małpka
wciąż się śmiała.                            odchylamy czwarty palec

Piąta małpka                                    odchylamy kciuk
tak śpiewała.


W dżungli kilka małpek żyło,
a dokładnie pięć ich było... itd.

2. „Lew” – praca plastyczna z wykorzystaniem okrągłego talerzyka tekturowego.
3. Zabawa ruchowa „Słonie”. Dziecko znajduje się w pozycji siadu klęcznego. Na sygnał rodzica przechodzi do pozycji na czworakach, z nogami wyprostowanymi w kolanach i wysoko uniesionymi biodrami. W takiej postawie wolno przemieszcza się po pokoju, wykonując jednocześnie przeniesienie do przodu lewej ręki i lewej nogi, następnie – prawej ręki i prawej nogi. Głowa powinna być uniesiona, wzrok skierowany przed siebie. Czworakowanie trwa ok. 2 minut, po czym dziecko znów wraca do pozycji siadu klęcznego.
4. Zabawa przy utworze Camille'a Saint -Saensa Karnawał Zwierząt. Słoń.
Dziecko jest słoniem. Chodzą ciężko po pokoju, zgodnie z tempem muzyki . Przerwa w muzyce jest sygnałem, że pojawiła się mysz, której boja się słonie. Dziecko nieruchomieje . Ponowne dźwięki muzyki zapraszają słonie do dalszej wędrówki.
5. Rozwiązywanie zagadek.
Jest królem, lecz nie w koronie
Ma grzywę choć nie jest koniem.

Każdego zoo jest ozdobą
Choć nie gra w orkiestrze
trąbę nosi z sobą.

Wśród zwierząt najdłuższa ma szyję
więc pewno nie często ją myje
Na sierści ma plamy wzorzyste
wprost z drzew zrywa liście soczyste.

Bardzo piękna, kolorowa
i powtarza różne słowa.

Najodważniejszego przestraszyć by mógł
ten zwierz co na nosie ma róg.

Kot ogromny, pręgowany
bywa w cyrku tresowany.


Z zabaw i figli zwierzak ten znany,
lubi też bardzo zjadać banany.




                                                                                                                                    

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information