Nasze Przedszkole Integracyjne w Hajnówce zostało zorganizowane z myślą o dzieciach zdrowych i niepełnosprawnych. Pomimo wielu trudności, jakie każda z zatrudnionych w nim osób musi pokonać, aby podołać wymaganiom związanym ze specyfiką przedszkola, praca z grupą integracyjną daje wiele radości i satysfakcji. Obecność dzieci niepełnosprawnych stała się oczywistością nie tylko dla pracowników, ale również dla sprawnych dzieci i ich rodziców. Świadczą o tym przyjaźnie zawierane między sprawnymi i niepełnosprawnymi dziećmi i ich rodzicami.
W myśl Konwencji Praw Dziecka art. 23 pkt 1 czyt.: ,,Dziecko psychicznie i fizycznie niepełnosprawne winno mieć zapewnione pełne i normalne życie, w warunkach zabezpieczających jego godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo w życiu społecznym”.
Proces dydaktyczny przebiega tak, że nauczycielka realizuje program, nauczyciel wspomagający w miarę możliwości włącza dzieci niepełnosprawne w te zajęcia. Jeżeli są to zbyt trudne zagadnienia lub dzieci oczekują pomocy – nauczyciel pracuje z nimi indywidualnie. Cały czas jednak dzieci przebywają razem. Wspólnie się bawią, spożywają posiłki, wychodzą na spacery.
Aby w codziennej pracy z dziećmi mogły być uwzględnione potrzeby wszystkich dzieci i mogły być one traktowane indywidualnie oraz mogły się rozwijać wszechstronnie:
- W jednej grupie są dzieci w wieku od 3 do 4 lat lub 5 i 6-lat. Dzięki temu dzieci są przyzwyczajone do zróżnicowanych możliwości swoich koleżanek i kolegów: są starsi, bardziej samodzielni i młodsi, słabsi, którym trzeba w różnych sytuacjach pomóc. W takiej grupie dzieci niepełnosprawne łatwiej znajdują miejsce wśród pozostałych przedszkolaków.
- Aby zapobiec izolacji dzieci niepełnosprawnych, staramy się przyjmować dzieci o różnym stopniu i rodzaju niesprawności: upośledzone umysłowo, niesprawne ruchowo, niedosłyszące, niedowidzące, z opóźnionym rozwojem mowy. Dzięki temu zróżnicowaniu niepełnosprawność jest postrzegana przez rówieśników jako indywidualna cecha dziecka i inność, a w mniejszym stopniu jako ułomność.
- Jedną grupą opiekuje się równolegle nauczyciel wychowawca i nauczyciel wspomagający. Obecność drugiego nauczyciela w grupie jest niezbędna, jeśli chce się zapewnić dzieciom, zarówno sprawnym jak i niepełnosprawnym, zindywidualizowaną opiekę i pomoc w nabywaniu umiejętności. Często korzystamy również z pomocy rodziców, dotyczy to przede wszystkim dzieci niepełnosprawnych w okresie ich adaptacji do przedszkola.
- Dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju, korzystają z pomocy psychologa, logopedy i rehabilitanta ruchowego, surdopedagoga, terapeuty- specjalisty od autyzmu.
- Wychowawcy i terapeuci mają stały, bezpośredni kontakt z rodzicami i aktywnie współdziałają w wychowaniu i terapii dziecka.
Każde dziecko jest „wyzwaniem” dla naszych pedagogów i specjalistów (w pozytywnym tego słowa znaczeniu). W pracę z KAŻDYM dzieckiem niepełnosprawnym, zakwalifikowanym do integracji są wpisane efekty i sukcesy dziecka na miarę jego możliwości.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..