O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Matematyka jest ciekawa, a zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu jeszcze fajniejsze - warsztaty z Panią Barbarą Kędzia |
środa, 27 lutego 2013 09:29, odsłon: 12092 | |||
Starsze grupy naszych przedszkolaków miały okazję poprzez zabawę ćwiczyć matematykę z wykorzystaniem metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Edukację matematyczną dzieci w wieku przedszkolnym należy pojmować szeroko. Musi być ona połączona z intensywnym rozwojem myślenia, z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz ćwiczeniami pewnych umiejętności matematycznych. Najłatwiej to utrwalać, poprzez osobiste doświadczenia dziecka. Przedszkolaki ćwiczyły pamięć, poprzez zabawy z cyferkami (układały wzorki z cyfr). Bardzo im się spodobała zabawa „Polowanie na Tygrysa” mająca na celu przybliżenie aspektu porządkowego liczby. Opis zabawy: Dzieci z nauczycielką siedzą w kole, każde ma kartonik z liczbą (tyle liczb, ile jest dzieci). Jedno dziecko (myśliwy) wychodzi z sali; pozostałe ustalają która liczba będzie tygrysem. Dziecko po powrocie pyta np.: czy tygrysem jest liczba 10? Pozostali mogą odpowiadać tylko "mniej" lub "więcej". W ten sposób osoba polująca odgaduje gdzie jest tygrys. Jak uda jej się odnaleźć Tygrysa to woła-: pif,paf- ustrzeliłem tygrysa. Najwięcej radości (aż się oczy błyszczały od tych słodkości) była zabawa matematyczna ,,Konkurs na najlepszego rachmistrza” – doskonalenie kompetencji dzieci w zakresie opanowania dodawania i odejmowania. Polegała ona na rzucie kostką dwa razy, zsumowaniu wyrzuconych oczek i wzięciu tylu cukiereczków. Rachmistrzem został Gabryś K., któremu nie straszny matematyczny zawrót głowy. Pięciolatki doskonaliły umiejętności przeliczania w zakresie 6, bawiąc się w „Wyścigi żabek”. Każdy miał dywanik, a na dywaniku pomarańczowy pasek z narysowanymi kółkami i ustawione na nim żabki, których zadaniem było wskoczyć do stawu. Dzieci rzucały kostką, i ich żabka przeskakiwała tyle, ile wskazała kostka. Wygrywało to dziecko, którego żabka jako pierwsza wskoczyła do stawu. Zajęcia matematyczne jakie przeprowadziła Pani Barbara Kędzia, były wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami. Dzieci chętnie brały w nich udział. Właściwie zorganizowana zabawa dostarczyła im wiele radości i przyjemności. Nauczyciele obserwujący zajęcia, mogli wzbogacić swój warsztat pracy o dodatkowe doświadczenie. Na kolejnych warsztatach doskonaliliśmy prowadzenie zajęć Metodą Dobrego Startu Magdy Bogdanowicz, której celem jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Przedszkolaki w różnych grupach, podczas zajęć wprowadzających poznały nowe rymowanki, wierszyki. Maluszki poznały kotka, który zapomniał wytrzeć łapki po powrocie z podwórka i pobrudził dywan. Czterolatki-bawłanka, który miał piękne guziki, a grupy starsze bawiły się rymowanką o soplach zimnych jak lody. Podczas ćwiczeń ruchowych przy wspólnie śpiewanych piosenkach, dzieci „przymarzały” do siebie, „jeździły na łyżwach”. Następnie ćwiczenia ruchowo-słuchowe, podczas których wystukiwały rytm na woreczkach utrwalając poznany wiersz/rymowankę. Z niecierpliwością czekały na dalsze działania. Interesowały ich tacki z kaszą manną. To właśnie na nich odtwarzały wzór ćwicząc czynności ruchowo-wzrokowo-słuchowe. Świetna zabawa połączona z nauką przypadła do gustu naszym przedszkolakom. Warsztaty okazały się ciekawym doświadczeniem, a osoba prowadząca uświadomiła nam, że stosowanie Metody Dobrego Startu wymaga elastyczności i twórczego działania. Agnieszka Panasiuk-Kaczoch
|