Start

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Wiosenna logopedia w grupie Sówek i Wiewiórek. PDF Drukuj Email
niedziela, 28 maja 2023 22:20, odsłon: 377

W kwietniu w ramach innowacji pedagogicznej „Wesoła logopedia 3-4-latka” przedszkolaki wybrały się na wiosenny spacer łączący ruch całego ciała z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego. Nazywały i naśladowały zjawiska pogodowe, rośliny i zwierzęta, które kojarzą się z piękną wiosenką. Dzieci poznały zasady gry Double, podczas której bogaciły słownictwo i doskonaliły spostrzegawczość i koncentrację uwagi. Uczyły się również uważnego słuchania odgłosów przyrody budzącej się do życia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

 

Miały również okazję odwiedzić wiejskie podwórko na którym bardzo dużo się działo. Dzieci nazywały zwierzęta, naśladowały ich odgłosy oraz odszukiwały na ilustracji co wymagał dużej koncentracji i spostrzegawczości.

Każdy przedszkolak otrzymał również kartę z „Wiosenną gimnastyką buzi i języka” ze wskazówkami do zabaw w domu.

 

                                                                                                          

Materiały dla rodziców

Rozwój mowy a rozwój ruchowy dziecka

Obserwując rozwój dzieci w ostatnim czasie, coraz częściej można u nich zauważyć nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, który jest bardzo ważnym czynnikiem stymulującym  rozwoju mowy. Wszystkie aktywności ruchowe, w które zaangażowane jest całe ciało, jak np. bieganie, skakanie, jazda na rowerze, gra w piłkę, kształtują motorykę dużą (prawidłową postawę ciała, odpowiadają za równowagę oraz koordynację wzrokowo-ruchową). Sprawność dłoni i palców dłoni, a więc malowanie, rysowanie, kolorowanie, pisanie, nawlekanie koralików, zapinanie i odpinanie guzików, wpływa na rozwój motoryki małej.

Niestety nasze dzieci coraz więcej czasu spędzają prze telewizorem, komputerem, tabletem czy smartfonem niż korzystając z zabaw ruchowych np. na świeżym powietrzu, sali zabaw czy basenie co ma bezpośredni wpływ na współwystępowanie zaburzeń w rozwoju ruchowym i rozwoju mowy. Zabawy ruchowe stymulują rozwój mowy i mają znaczenie dla rozwoju prawidłowego chwytu pisarskiego. Ale przede wszystkim ruch to zabawa. A dziecko rozwija się właśnie poprzez zabawę, naśladowanie i relacje z drugą osobą. Aby dziecko nauczyło się mówić, musi najpierw naśladować ruchy naszego aparatu artykulacyjnego, a do tego niezbędny jest prawidłowym rozwój ruchowy.

Nieprawidłowości w rozwoju ruchowym dziecka, które powinny zwrócić uwagę:

•   opóźnienia w rozwoju ruchowym w pierwszych latach życia (unoszenie główki, odwracanie się, siadanie, stanie)

•   nieprecyzyjne ruchy ciała

•   trudności z wchodzeniem po schodach i schodzeniem z nich

•   trudności z rzucaniem i/lub łapaniem piłki

•   unikanie zabaw ruchowych

•   problem z utrzymaniem równowagi, w tym trudność w jeździe na rowerze

•   potykanie się o przedmioty

•   unikanie prac plastycznych: rysowania, malowania, kolorowania, wycinania

•   prace plastyczne wykonane w sposób niedbały, nieadekwatny do wieku dziecka

•   trudność z chwytem i/lub utrzymaniem narzędzia pisarskiego

•   silny nacisk na narzędzie pisarskie (np. na kredkę)

•   rysunki nieadekwatne do wieku dziecka

•   trudności z zapinaniem guzików, zamków.

Propozycje ruchowych aktywności dziecka (adekwatnie do wieku) razem z rodzicami:

•         bieganie i skakanie

•         tory przeszkód

•         jazda na rowerze (biegowym, trzy, czterokołowym, dwukołowym)

•         jazda na hulajnodze

•         zabawy tematyczne np. w gotowanie, sprzątanie itp.

•       zachęcanie do samodzielnego ubierania się i rozbierania (zakładanie i zdejmowanie, naciąganie i ściąganie, zapinanie i rozpinanie, zawiązywanie i rozwiązywanie itp.)

•         rysowanie, kolorowanie kredkami

•         malowanie pędzlem i rękami, palcami

•         wycinanie

•         zagniatanie i lepienie (plastelin, masy plastyczne, ciasta w kuchni)

•         budowanie z klocków

•         turlanie, kopanie, łapanie/rzucanie piłki

•         nawlekanie elementów na sznurek

•         spacery

•         taniec

•         basen

•         gry sportowe.

 

                                                                                                           Elżbieta Wołkowycka

Zdjęcia: Jolanta Wołkowycka, Monika Olesiuk

 

 

 

 

Opis galerii zdjęć:

Zdjęcia przedsztawiają dzieci z grupy Sowek i Wiewiórek podczas różnorodnych zabaw logopedycznych ze specjalistą.

 

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information