O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Wiosenna logopedia w grupie Sówek i Wiewiórek. |
niedziela, 28 maja 2023 22:20, odsłon: 377 | |||
W kwietniu w ramach innowacji pedagogicznej „Wesoła logopedia 3-4-latka” przedszkolaki wybrały się na wiosenny spacer łączący ruch całego ciała z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego. Nazywały i naśladowały zjawiska pogodowe, rośliny i zwierzęta, które kojarzą się z piękną wiosenką. Dzieci poznały zasady gry Double, podczas której bogaciły słownictwo i doskonaliły spostrzegawczość i koncentrację uwagi. Uczyły się również uważnego słuchania odgłosów przyrody budzącej się do życia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Miały również okazję odwiedzić wiejskie podwórko na którym bardzo dużo się działo. Dzieci nazywały zwierzęta, naśladowały ich odgłosy oraz odszukiwały na ilustracji co wymagał dużej koncentracji i spostrzegawczości. Każdy przedszkolak otrzymał również kartę z „Wiosenną gimnastyką buzi i języka” ze wskazówkami do zabaw w domu.
Materiały dla rodziców Rozwój mowy a rozwój ruchowy dziecka Obserwując rozwój dzieci w ostatnim czasie, coraz częściej można u nich zauważyć nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, który jest bardzo ważnym czynnikiem stymulującym rozwoju mowy. Wszystkie aktywności ruchowe, w które zaangażowane jest całe ciało, jak np. bieganie, skakanie, jazda na rowerze, gra w piłkę, kształtują motorykę dużą (prawidłową postawę ciała, odpowiadają za równowagę oraz koordynację wzrokowo-ruchową). Sprawność dłoni i palców dłoni, a więc malowanie, rysowanie, kolorowanie, pisanie, nawlekanie koralików, zapinanie i odpinanie guzików, wpływa na rozwój motoryki małej. Niestety nasze dzieci coraz więcej czasu spędzają prze telewizorem, komputerem, tabletem czy smartfonem niż korzystając z zabaw ruchowych np. na świeżym powietrzu, sali zabaw czy basenie co ma bezpośredni wpływ na współwystępowanie zaburzeń w rozwoju ruchowym i rozwoju mowy. Zabawy ruchowe stymulują rozwój mowy i mają znaczenie dla rozwoju prawidłowego chwytu pisarskiego. Ale przede wszystkim ruch to zabawa. A dziecko rozwija się właśnie poprzez zabawę, naśladowanie i relacje z drugą osobą. Aby dziecko nauczyło się mówić, musi najpierw naśladować ruchy naszego aparatu artykulacyjnego, a do tego niezbędny jest prawidłowym rozwój ruchowy. Nieprawidłowości w rozwoju ruchowym dziecka, które powinny zwrócić uwagę: • opóźnienia w rozwoju ruchowym w pierwszych latach życia (unoszenie główki, odwracanie się, siadanie, stanie) • nieprecyzyjne ruchy ciała • trudności z wchodzeniem po schodach i schodzeniem z nich • trudności z rzucaniem i/lub łapaniem piłki • unikanie zabaw ruchowych • problem z utrzymaniem równowagi, w tym trudność w jeździe na rowerze • potykanie się o przedmioty • unikanie prac plastycznych: rysowania, malowania, kolorowania, wycinania • prace plastyczne wykonane w sposób niedbały, nieadekwatny do wieku dziecka • trudność z chwytem i/lub utrzymaniem narzędzia pisarskiego • silny nacisk na narzędzie pisarskie (np. na kredkę) • rysunki nieadekwatne do wieku dziecka • trudności z zapinaniem guzików, zamków. Propozycje ruchowych aktywności dziecka (adekwatnie do wieku) razem z rodzicami: • bieganie i skakanie • tory przeszkód • jazda na rowerze (biegowym, trzy, czterokołowym, dwukołowym) • jazda na hulajnodze • zabawy tematyczne np. w gotowanie, sprzątanie itp. • zachęcanie do samodzielnego ubierania się i rozbierania (zakładanie i zdejmowanie, naciąganie i ściąganie, zapinanie i rozpinanie, zawiązywanie i rozwiązywanie itp.) • rysowanie, kolorowanie kredkami • malowanie pędzlem i rękami, palcami • wycinanie • zagniatanie i lepienie (plastelin, masy plastyczne, ciasta w kuchni) • budowanie z klocków • turlanie, kopanie, łapanie/rzucanie piłki • nawlekanie elementów na sznurek • spacery • taniec • basen • gry sportowe.
Elżbieta Wołkowycka Zdjęcia: Jolanta Wołkowycka, Monika Olesiuk
Opis galerii zdjęć: Zdjęcia przedsztawiają dzieci z grupy Sowek i Wiewiórek podczas różnorodnych zabaw logopedycznych ze specjalistą.
|