O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Zabawy językowe z Mikołajem w grupie Sówek i Wiewiórek |
piątek, 13 stycznia 2023 14:01, odsłon: 380 | |||
Już po raz trzeci w tym roku szkolnym najmłodsze dzieci z naszego przedszkola uczestniczyły w zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Wesoła logopedia 3 – 4 – latka” grupowych zajęciach wspierających rozwój mowy. Tym razem w bożonarodzeniowej atmosferze oczekiwania na przybycie Mikołaja. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem naśladowały prezentowane miny Mikołaja ćwiczące buzię i język. Dzieci układały świąteczne domino rozwijając umiejętność uważnego słuchania, rozumienia i nazywania przedmiotów. Jedną z ulubionych zabaw słuchowo – ruchowych najmłodszych okazało się zmierzanie z zasłoniętymi oczami w kierunku dźwięku dzwoneczka. A skoro oczekiwanie na Mikołaja to i niezbędny śnieg więc dzieci próbowały zachęcić śnieżynki do fruwania siłą własnego wydechu oraz ozdabiały obrazek brodatego Jegomościa przenosząc za pomocą słomki papierowe gwiazdki. Sporo radości przyniosło również dzieciom odpakowywanie prezentów z worka Świętego Mikołaja. I w taki właśnie sposób dzieci z grup sówek i wiewiórek z Mikołajem rozwijały swoje umiejętności językowe.
Elżbieta Wołkowycka zdjęcia: Jolanta Wołkowycka i Iwona Gierasimiuk
Materiały dla rodziców Czym jest percepcja słuchowa i dlaczego warto nad nia pracować? Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń. O tym czy poziom percepcji słuchowej dziecka jest adekwatny dla jego wieku, decyduje kilka elementów. Jednym z nich jest słuch fonematyczny, czyli zdolność rozpoznawania i różnicowania dźwięków (np. kosa – koza, kura – góra), kolejny to analiza i synteza słuchowa (np. podział słowa na sylaby i głoski oraz łączenie sylab i głosek w słowa) oraz pamięć słuchowa. Zaburzenia percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności – czytania, pisania, mowy – jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem – należy przy tym pamiętać, aby ćwiczenia te nie były dla niego męczące i nadmiernie obciążające. Poniżej znajdziecie Państwo kilka propozycji zabaw dla młodszych dzieci, które można wykorzystać podczas długich zimowych wieczorów.
Propozycje słuchowych zabaw z dzieckiem w domu 1.Rozpoznawanie instrumentów po dźwięku np. gitarę, talerze, pianino, flet, cymbałki, odtwarzanych z nagrań dostępnych w Internecie, ale bez prezentowania obrazu. 2.Wsłuchanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody, tykanie zegara, szum samochodu, granie radia itp. 3.Rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt – rodzic może samodzielnie naśladować odgłosy (np. ko, ko, ko..., hau, hau..., bee..., itp.) bądź odtwarza z nagrań dostępnych w Internecie, ale bez prezentowania obrazu. 4.Naśladowanie ilości i tempa uderzeń, np. łyżeczką w stół, zaczynając od kombinacji 3-4 uderzeń (. ..), (. . . ), (...), (. .. ..), (... .). Dziecko nie powinno widzieć ruchów ale słyszeć uderzenia. 5.Wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka. 6.Zabawa "Kto to?" - rozkładamy zestaw obrazków (figurek) zwierząt - kot, pies, kura, krowa, koza, kogut, świnka, koń itp. Dziecko nazywa zwierzęta (ustalenie, że dziecko je rozpoznaje). Następnie mówimy wyraz sylabami, a dziecko dokonuje syntezy i wypowiada cały wyraz wskazując zwierzątko (po kilku razach następuje zmiana ról). 7.Nauka krótkich rymowanek np.:
Rączki robią klap, klap, klap
Idzie, idzie stonoga a tu... noga!
Dobrej zabawy:)
Opis galerii zdjęć: Zdjęcia przedstawiają dzieci z grupy Sowek i Wiewiórek podczas zabaw językowych z logopedą z wykorzystaniem lusterka, domina obrazkowego, pudełeczek z zagadkami obrazkowymi oraz kolorowanki z Mikołajem i papierowymi gwiazdkami.
|