O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Zabawy językowe z Misiem Logusiem |
poniedziałek, 12 grudnia 2022 22:47, odsłon: 447 | |||
W listopadzie odbyły się drugie zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej „Wesoła logopedia 3 – 4 – latka”. Tym razem dzieci z grupy Wiewiórek i Sówek odwiedził Miś Loguś, który zachęcał do wspólnych zabaw. Zaproszenie na zajęcia w grupie Sówek przyjęła również Pani Dyrektor Dorota Ewelina Durzyńska, co dodatkowo zmotywowało przedszkolaki do zaangażowania się we wspólne ćwiczenia logopedyczne.
Miś to nieodłączny towarzysz wielu dziecięcych zabaw więc i tym razem zadbał o interesującą aktywność. Loguś zachęcał najmłodszych do naśladowania min ze zdjęć, które wcześniej zrobił u fotografa. Razem z dziećmi wybrał się też na spacer, podczas którego wszyscy poruszali się w rytmie wygrywanym na Loguś - bębenku, a gdy zapadała cisza trzeba było schować się do gawry. Przedszkolaki doskonaliły prawidłowe oddychanie, siłę i kierunek własnego wydechu zdmuchując mały obrazek misia z ręki a chwilę potem zabrały pluszaki na huśtawkę na własnym brzuchu. Starsze dzieci z grupy Wiewiórek opatrzyły rany misia przyklejając samogłoskowe plasterki i co zasługuje na uwagę, część z nich nie miała problemu z rozpoznaniem i nazwaniem liter A, E, O, U, I, Y. Przedszkolaki miały również okazję ćwiczyć orientację przestrzenną i rozumienie prostych poleceń poprzez umieszczanie misia w odpowiednim miejscu względem krzesła np. na krześle, pod krzesłem, obok krzesła, nad krzesłem, za krzesłem itp. Czy to dzięki zabawie z Misiem Logusiem zajęcia były pełne wesołych wyzwań, zwiększonej aktywności oraz wyjątkowego zaangażowania przedszkolaków? Może warto podjąć to wyzwanie jeszcze raz...
Materiały dla rodziców Kilka słów o jedzeniu, połykaniu i pionizowaniu języka. Tylko pozornie nie związana z rozwojem mówienia jest umiejętność prawidłowego jedzenia. Dziecko, które ma kłopoty z jedzeniem, źle gryzie, żuje, było karmione potrawami miksowanymi, nie posługuje się samodzielnie łyżeczką, wymaga pomocy w karmieniu, jest w sytuacji wyróżniającej (a raczej odróżniającej) je na tle dzieci samodzielnych. Zdrowy trzylatek sprawnie gryzie, żuje, połyka pokarmy stałe i płynne, samodzielnie posługuje się łyżką, pije z kubka (i nie chodzi tu o kubek „niekapek”). Po wyrżnięciu się większości zębów mlecznych, około 3 roku życia, język nie powinien opuszczać jamy ustnej. Język zalegający lub wsuwany ciągle między zęby uniemożliwia dziecku prawidłowe połykanie śliny i pokarmów. Język, który nie unosi się do podniebienia, spowoduje przetrwanie infantylnego tj. niemowlęcego typu połykania. Brak pionizacji języka może być cechą dziedziczną, częściej jednak działają tu przeszkody mechaniczne, które spychają język w dół. Najczęściej jest to spowodowane ssaniem palca, zbyt długim używaniem smoczków i karmieniem butelką, utrwalone oddychanie ustami związane różnymi przyczynami. Trudności w pionizacji języka mogą być również spowodowane ze skróconym wędzidełkiem podjęzykowym, co może powodować również w niemowlęctwie nieprawidłowe ssanie, a następnie m.in. zaburzenia połykania i żucia, wady wymowy i zgryzu. Normalną pozycją spoczynkową języka jest opieranie czubka języka o podniebienie, a niezbędną do prawidłowego mówienia pionizowanie języka, czyli wykonywanie ruchów językiem w płaszczyźnie pionowej tzn. unoszenie go do góry. Trudności w pionizacji języka objawiają się najczęściej początkowo deformacją i zniekształcaniem wymowy głosek: t, d, n, l, s, z, c, dz, a w następnie również głosek: sz, ż, cz, dż, r. Propozycje „misiowych” zabaw z dzieckiem w domu
1. Bajka logopedyczna o misiu pomoce: lustro opis zabawy: rodzic czyta bajkę i wspólnie z dzieckiem wykonuje przed lustrem ćwiczenia Miś budzi się i szeroko ziewa (naśladujemy ziewanie). Od rana bardzo burczy mu w brzuchu (wibrujemy wargami), więc wybiera się na poszukiwanie miodu. Rozgląda się na prawo i lewo (język przesuwamy od prawego do lewego kącika ust). Miś próbuje wywęszyć miód (wdech nosem, wydech ustami). Wyczuł gdzie on jest i biegnie do dziupli dzikich pszczół (unosimy język do górnych i opuszczamy do dolnych zębów). Ślinka aż leci mu z pyszczka (mlaskamy). Włożył łapę do dziupli z miodem i oblizuje ją (naśladujemy oblizywanie). Ubrudził sobie pyszczek (oblizujemy wargi) i zęby (myjemy językiem zęby). Miś jest najedzony, mruczy z zadowolenia (mmm….) i zasypia (naśladujemy chrapanie).
2. Zabawa z misiem pomoce: dwa pluszowe misie, dwa kubeczki, dwa łóżeczka/pudełko np. po butach, dwa kocyki/chustki opis zabawy: 1 wersja: rodzic mówi rymowankę i pokazuje określone gesty z wykorzystaniem pluszowego misia, a dziecko samo lub z pomocą dorosłego trzyma misia i naśladuje określone ruchy. Stopniowo zmniejszamy nasze podpowiedzi ruchowe. Zachęcamy również dziecko do wspólnego mówienia rymowanki i samodzielnego wykonywania gestów. 2 wersja: rodzic i dziecko zamieniają się w misie, mówią rymowankę i wykonują określone ruchy
Ola (tu imię dziecka) tutaj misia ma
Wesołej zabawy Elżbieta Wołkowycka zdjęcia: Iwona Gierasimiuk i Jolanta Wołkowycka
Opis galerii zdjęć: Zdjęcia przedstawiają dzieci z grupy Wiewiórek i Sówek podczas różnorodnych zajęć logopedycznych z udziałem Pani Dyrektor oraz wykorzystaniem misia Logusia.
|