POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat tygodnia: Sport
1. Rysowanie symbolu olimpijskiego według wzoru.
Układamy na dywanie pięć wyciętych z papieru kół w kolorach: niebieskim, czarnym, czerwonym, żółtym i zielonym. Zachęcamy dzieci do ułożenia ich w dowolny sposób (np.: poziomo, pionowo, w kole). Następnie układamy koła w kształt symbolu olimpijskiego: trzy z nich znajdują się na górze (niebieskie, czarne, czerwone) i dwa na dole (żółte, zielone). Pyta dzieci, co im przypomina ten kształt. Wyjaśniamy, że jest to symbol olimpijski, który widnieje na fladze olimpijskiej, wciąganej na maszt podczas ceremonii otwarcia olimpiad sportowych.
Dzieci rysują flagę olimpijską według wzoru ułożonego przez rodzica.
Przecinające się różnokolorowe koła na fladze olimpijskiej symbolizują zarówno różnorodność (kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski – Europę, czarny – Afrykę, czerwony – Amerykę, żółty – Azję, zielony – Australię. Kolory te zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa.
Zachęcam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=KCaigbf8cHA
https://www.youtube.com/watch?v=anH7C0I-Elc
https://www.youtube.com/watch?v=fVT-WNbSZig
2. „Sport to zdrowie, każdy przedszkolak ci to powie” – praca plastyczna. Narysuj portret ulubionego sportowca (np. Adam Małysz, Robert Lewandowski, Mariusz Pudzianowski lub inny)
3. „Wyścigi” – słuchanie opowiadania P.Boręsewicza
W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka!
Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę.
Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął:
– Na pewno miała luźniejszy worek!
– Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami.
– A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął. – Przecież ze ślimakiem nie można przegrać!
– To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? – spytała mama. – W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co?
– Jak to umieć przegrywać? – zdziwił się Olek.
– Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej.
– To trudne – zmartwił się Olek.
Mama uśmiechnęła się czule.
– Wiem, synku – powiedziała.
Rozmowa na temat opowiadania: Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu? Co ty zrobiłbyś na miejscu Olka? Co poradziła Olkowi mama?
4. Zagadki pantomimiczne „Sportowe kalambury” Pobawcie się z rodzicami lub rodzeństwem w kalambury. Bez używania słów musicie pokazać jakąś dyscyplinę sportową.
5. Omówienie znaczenia słów fair play.
Pytamy dzieci: Jak należy postępować, aby być dobrym sportowcem? Jak nazywa się ludzi zainteresowanych daną dyscypliną sportową i przychodzących np. na stadion, aby obejrzeć mecz? W jaki sposób powinien zachowywać się kibic?
Zasada zdrowej rywalizacji sięga starożytnej Grecji. Fair play to (z języka angielskiego) zbiór zasad obowiązujących w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie.Wyjaśniamy, że prawdziwego sportowca, a także kibica wyróżnia godne zachowanie – zarówno w sytuacji zwycięstwa, jaki i porażki. Następnie przybliżamy sylwetkę sportowca (Andrzeja Bachledy-Curusia), który wykazał się uczciwością i zgłosił sędziom, że nie zauważyli, że podczas slalomu opuścił jedną bramkę. Jego zachowanie zostało dostrzeżone i otrzymał on, jako pierwszy narciarz na świecie, nagrodę ,,Fair play” przyznawaną przez UNESCO.
Bogusława Wołodkiewicz
|