O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Propozycje wspólnych gier i zabaw dla dzieci z autyzmem |
piątek, 05 czerwca 2020 09:10, odsłon: 1256 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Propozycje wspólnych gier i zabaw dla dzieci z autyzmem
Akceptowanie zasad wspólnych gier i zabaw jest ważną umiejętnością społeczną, którą należy rozwijać w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas gier uczy się czekania na swoją kolej, rozwija umiejętności przeliczania oraz poszerza swoje kompetencje komunikacyjne. Zaproponowane zabawy pozwalają doskonalić wyżej wymienione umiejętności.
1. Domowa gra planszowa Przygotowujemy: kartonową kartkę z 15-20 polami w kształcie kółek[oznaczamy początek-start i koniec-meta], co drugie oznaczmy kolorem, pionki i kostkę do gry,10-15 obrazków przedstawiających przedmioty, zwierzęta lub osoby wykonujące różne czynności [mogą to być elementy z gotowych gier planszowych lub obrazki wycięte z gazet ,folderów reklamowych]umieszczonych w pudełku Naprzemiennie rzucamy kostką i przesuwamy pionek o określoną liczbę pól głośno przeliczając. Gdy osoba rzucająca kostką stanie na polu oznaczonym kolorem dostaje zadanie np. na podstawie wylosowanego z pudełka obrazka ma powiedzieć, kto na nim jest lub co robi albo do czego służy dany przedmiot. Pamiętajmy o naprzemiennym rzucaniu kostką -dziecko, dorosły.
2. Kolorowa kostka Przygotowujemy: plastikową kostkę oklejoną kolorowym papierem, kredki w kolorze pól kostki, kartkę z narysowanymi trzema figurami geometrycznymi dla każdego gracza. Przed każdym uczestnikiem gry kładziemy kartkę z figurami do pokolorowania. Gracz rzuca kostką i koloruje pierwszą figurę takim kolorem, jaki wypadł na kostce. Następnie podaje ją drugiemu graczowi .Na końcu pokazujemy dziecku, że nasze prace się różnią i rozmawiamy na temat tych różnic.
3. Ukryty koralik Przygotowujemy: tackę na której gromadzimy kilka różnych pojemników[np: mały słoiczek, małą buteleczkę, pudełko po kosmetyku, mały portfelik],niewielką butelkę, drewniane koraliki guziki lub inne małe przedmioty tego typu. Zanim przystąpimy do zabawy, wkładamy do każdego pojemnika po jednym koraliku. Następnie pokazujemy dziecku nasze pojemniki i z jednego z nich wyjmujemy koralik, który wrzucamy do butelki. Prosimy dziecko o znalezienie kolejnego koralika. Zabawa kończy się, kiedy odnajdziemy wszystkie koraliki. W tej zabawie ważne jest uczenie dziecka czekania na swoja kolej, dlatego szukamy koralika na zmianę.
4.Gry z klamerkami Przygotowujemy: po 4 klamerki do bielizny w kolorach: żółtym, czerwonym, zielonym i niebieskim, papierowe talerzyki z naklejonymi na środku lub narysowanymi kółkami w kolorze klamerek, worek z materiału lub poszewkę. Na stole układamy cztery papierowe talerzyki. Klamerki umieszczamy w worku. Zadaniem osoby, która wylosuje klamerkę, jest wybrać talerzyk w odpowiednim kolorze i przypiąć do niego klamerkę.
5.Efekt domina Przygotowujemy: klocki[Jenga lub podobne],wieczko pudełka po butach lub inny pojemnik. W pojemniku przygotowujemy wybraną liczbę klocków. Na przemian z dzieckiem ustawiamy klocki tak, aby można je było przewrócić po dotknięciu jednego. Na początku ustawiamy tylko kilka klocków i pokazujemy dziecku na czym polega zabawa. Następnie układamy już wspólnie - raz dorosły, raz dziecko. Pamiętajmy o zasadzie - nie wolno burzyć, dopóki nie ułożymywszystkich klocków. Kiedy dziecko opanuje układanie elementów na przemian, możemy zwiększyć ich liczbę.
Na podstawie książki "Zabawy dla dzieci z autyzmem" - M. Sabik, A. Szczypczyk,
Życzymy udanej zabawy
U.Kiryluk, J.Karpiuk, A.Olszewska, A.Hałaburda, A.Panasiuk-Kaczoch, B.Wołodkiewicz
|