Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Propozycje wspólnych gier i zabaw dla dzieci z autyzmem

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Propozycje wspólnych gier i zabaw dla dzieci z autyzmem PDF Drukuj Email
piątek, 05 czerwca 2020 09:10, odsłon: 1256

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Propozycje wspólnych gier i zabaw dla dzieci z autyzmem

        

Akceptowanie zasad wspólnych gier i zabaw jest ważną umiejętnością społeczną, którą należy rozwijać w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas gier uczy się czekania na swoją kolej, rozwija umiejętności przeliczania oraz poszerza swoje kompetencje komunikacyjne. Zaproponowane zabawy pozwalają doskonalić wyżej wymienione umiejętności.

 

1. Domowa gra planszowa

            Przygotowujemy: kartonową kartkę z 15-20 polami w kształcie kółek[oznaczamy początek-start i koniec-meta], co drugie oznaczmy kolorem,  pionki i kostkę do gry,10-15 obrazków przedstawiających przedmioty, zwierzęta lub osoby wykonujące różne czynności [mogą to być elementy z  gotowych gier planszowych lub obrazki wycięte z gazet ,folderów reklamowych]umieszczonych w pudełku

            Naprzemiennie rzucamy kostką i przesuwamy pionek o określoną liczbę pól głośno przeliczając. Gdy osoba rzucająca kostką stanie na polu oznaczonym kolorem dostaje zadanie np. na podstawie wylosowanego z pudełka obrazka ma powiedzieć, kto na nim jest lub co robi albo do czego służy dany przedmiot. Pamiętajmy o naprzemiennym rzucaniu kostką -dziecko, dorosły.

 

2. Kolorowa kostka

            Przygotowujemy: plastikową kostkę oklejoną kolorowym papierem, kredki w kolorze pól kostki, kartkę z narysowanymi trzema figurami geometrycznymi dla każdego gracza.

            Przed każdym uczestnikiem gry kładziemy kartkę z figurami do pokolorowania. Gracz rzuca kostką i koloruje pierwszą figurę takim kolorem, jaki wypadł na kostce. Następnie podaje ją drugiemu graczowi .Na końcu pokazujemy dziecku, że nasze prace się różnią i rozmawiamy na temat tych różnic.

 

3. Ukryty koralik

            Przygotowujemy: tackę na której gromadzimy kilka różnych pojemników[np: mały słoiczek, małą buteleczkę, pudełko po kosmetyku, mały portfelik],niewielką butelkę, drewniane koraliki guziki lub inne małe przedmioty tego typu.

            Zanim przystąpimy do zabawy, wkładamy do każdego pojemnika po jednym koraliku. Następnie pokazujemy dziecku nasze pojemniki i z jednego z nich wyjmujemy koralik, który wrzucamy do butelki. Prosimy dziecko o znalezienie kolejnego koralika. Zabawa kończy się, kiedy odnajdziemy wszystkie koraliki. W tej zabawie ważne jest uczenie dziecka czekania na swoja kolej, dlatego szukamy koralika na zmianę.

 

4.Gry z klamerkami

            Przygotowujemy: po 4 klamerki do bielizny w kolorach: żółtym, czerwonym, zielonym i niebieskim, papierowe talerzyki z naklejonymi na środku lub narysowanymi kółkami w kolorze klamerek, worek z materiału lub poszewkę.

            Na stole układamy cztery papierowe talerzyki. Klamerki umieszczamy w worku. Zadaniem osoby, która wylosuje klamerkę, jest wybrać talerzyk w odpowiednim kolorze i przypiąć do niego klamerkę.

 

5.Efekt domina

            Przygotowujemy: klocki[Jenga lub podobne],wieczko pudełka po butach lub inny pojemnik. W pojemniku przygotowujemy wybraną liczbę klocków.

             Na przemian z dzieckiem ustawiamy klocki tak, aby można je było przewrócić po dotknięciu jednego. Na początku ustawiamy tylko kilka klocków i pokazujemy dziecku na czym polega zabawa. Następnie układamy już wspólnie - raz dorosły, raz dziecko. Pamiętajmy o zasadzie - nie wolno burzyć, dopóki nie ułożymywszystkich klocków. Kiedy dziecko opanuje układanie elementów na przemian, możemy zwiększyć ich liczbę.

 

Na podstawie książki "Zabawy dla dzieci z autyzmem" - M. Sabik, A. Szczypczyk,                                                                                                                                                             

                                                                                  

                                                                                               Życzymy udanej zabawy

 

U.Kiryluk, J.Karpiuk, A.Olszewska, A.Hałaburda, A.Panasiuk-Kaczoch, B.Wołodkiewicz


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information