Start

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Aktywności sensoryczno - motoryczne PDF Drukuj Email
piątek, 05 czerwca 2020 06:45, odsłon: 1052

POMPIKOWE DOMOWE PRZESZKOLE

Zwyczajna zabawa z dzieckiem ma wiele korzyści terapeutycznych. To wspólnie spędzony czas, radość, ale także element stymulowania rozwoju. Oto kilka pomysłów na domowe zabawy, które pomogą rozwijać dziecku różne umiejętności. Ćwiczenia z balonikami, piłką plażową czy z szyfonowymi chustkami mogą stanowić uzupełnienie i urozmaicenie terapii logopedycznej lub zajęć stymulujących rozwój poznawczy każdego dziecka. Dla Państwa natomiast są to propozycje wspólnych zabaw sensorycznych, w których Wasza pociecha będzie chętnie uczestniczyć.

Zabawy z piłką na podłodze lub materacu, tak by twarz rodzica była na wysokości twarzy dziecka:

- przywieranie plecami: rodzic – dziecko

- dziecko siedząc na materacu i opierając się o ścianę, dociska z naszą pomocą piłkę włożoną pomiędzy ud dziecka, a później między podudzia,

- utrzymywanie piłki między plecami dziecka i osoby dorosłej w pozycji siedzącej

- bębnienie dłońmi w piłkę plażową trzymaną między nogami, próby kopania, podrzucania, odbijania o ścianę

- masaż uciskowy ciała i stóp: dziecku leżącemu na plecach zdecydowanym sprężystym ruchem uciskamy piłką plażową lub dmuchaną z wypustkami barki, plecy, nogi i stopy oraz mięsień kapturowy (okolice barków)

- siedząc tyłem do ściany, dziecko dociska do niej piłkę plecami a następnie stopami, leżąc na plecach

- wrzucanie piłki do dużego kosza, a później jedną ręką zmniejszając odległość kosza

- toczenie piłki plażowej po podłodze, ręką, nogą, dużej łyżki kuchennej itp.

 

Kolejna propozycja to zabawy z piaskiem

 

 

Najlepiej, aby dziecko bawiło się w piaskownicy na dworze z wyk. zabawek plażowych. W domu należy przygotować dużą kuwetę (lub basen nadmuchiwany), miskę z piaskiem lub żwirkiem. Podłogę można zabezpieczyć folią do malowania. Dziecko w sposób naturalny będzie zanurzać w takim materiale dłonie, oklepywać, przesiewać go między palcami i nakładać do wiaderka. Dla zaciekawienia dziecka tką zabawą można dodać różnego rodzaju małe zabawki, kamyki oraz muszelki. Warto namoczyć piasek wodą. Zmiana jego struktury pozwoli dziecku na robienie budowli, wylepianki, babeczki, pączki.

piłka wodna diyDobrymi ćwiczeniem stymulującym receptory stóp i zmniejszającym stopień nadwrażliwości dotykowej jest dreptanie na bosaka po piasku w basenie, a później po drobnym żwirku (na początek w skarpetkach).

 

Ćwiczenia i zabawy z wodą inaczej

 

 

Zabawy sensoryczne są dla dzieci bardzo atrakcyjne, przyjemne i

rozwojowe. Poznawanie świata zmysłami, dotykiem, wzrokiem bardzo

ciekawie stymuluje nawet najmniejsze bobasy. Do zrobienia piłki sensorycznej

potrzebna jest przezroczysta dmuchana piłka plażowa, lub ewentualnie koło do pływania.

Do zrobienia piłki sensorycznejpotrzebna jest przezroczysta dmuchana piłka plażowa, lub ewentualnie koło do pływania. Aby wykonać zabawkę, trzeba piłkę delikatnie naciąć, wrzucić do środka rożne kolorowe przedmioty, druciki kreatywne, kołki, koraliki, wstążeczki, słomki, klamerki, nakrętki, ewentualnie brokat. Dzięki tak różnorodnej zawartości dziecko będzie miało więcej doznań poznawczych (lub nalać wody do nadmuchiwanego materaca)

Następnie wlewamy do środka wodę. Jeśli dodamy brokat warto również dolać około trzech łyżek gliceryny. Dzięki temu zagęścimy wodę i spowodujemy dłuższe unoszenie się drobinek brokatu w wodzie.  Osuszamy i odtłuszczamy powierzchnię piłki przy nacięciu i zaklejamy najlepiej łatką i klejem specjalistycznym lub tak jak ja bardzo dobrą grubą taśmą przezroczystą lub montażową. Wycinamy otwór, wkładamy różne przedmioty, wlewamy wodę, zaklejamy i gotowe.

Wariantów zabawy jest kilka nalewamy trochę wody bez powietrza i wtedy bawimy się dotykając piłkę, zgniatając ją, obserwując jak przedmioty się zachowują, przelewają, przesuwają itp. Można też taką piłkę wziąć ze sobą do wanny i jest również bardzo fajna zabawa. Kolejna opcja to dolać trochę wody, a w resztę wolnej przestrzeni w piłce nadmuchać powietrza, wtedy piłkę można kulać, toczyć , kłaść się na nią jeśli dziecko jest małe i również obserwować co się dzieje w środku.

Do drugiej zabawy przygotowujemy dwie miski z ciepłą i zimną wodą. Dziecko ma wyławiać po kolei przedmioty z ciepłej wody i wrzuca je, zanurzając głęboko rękę, do stojącej obok miski z chłodna wodą. Potem można do ciepłej wody dolać płyn do naczyń i ubijać ubijaczką pianę, z piany można wyławiać zabawki różnicując tylko za pomocą dotyku.

Podczas słonecznej pogody wspólne zabawy w malowanie wodą na chodniku. Przygotowujemy pędzle o różnej wielkości, wiadro z wodą i do dzieła. Używając pędzli ćwiczymy ruchy rozmachowe niezbędne do rozwoju małej motoryki.

Ćwiczenia z chustami szyfonowymi (aktywne zmysły)

Do ćwiczeń wykorzystujemy lekkie np. szyfonowe chusty lub z innego zwiewnego materiału.

- wyrzucanie w powietrze chusty ręką dominującą i próby jej złapania zanim spadnie na podłogę

- wyrzucanie chusty w górę klaśnięcie i złapanie

pomysłowe zabawy na podwórku - zgniatanie w ręce dominującej, tak aby cała schowała się w dłoni i to samo ćwiczenie drugą ręką, zgniatanie dwóch chust oburącz

- zawiązywanie i rozwiązywanie supłów

- dmuchanie na chustę znajdującą się w powietrzu, leżącą na podłodze lub na stole

- próby unoszenia jej z podłogi palcami stóp.

 

Można się również pobawić w tradycyjne zabawy np. gra w klasy?

 

 

Potrzebna będzie kreda i kawałek miejsca do tej zabawy.

Oprócz gry w klasy można również narysować kolorowe koła i poinstruować dziecko jak ma pokonać drogę przeskakując z miejsca w miejsce. Zamiast kół rysuj litery lub cyfry, bądź jeśli dziecko jest starsze to działania matematyczne. Kreda może posłużyć do rysowania ścieżek po których będzie chodziła pociecha ćwicząc równowagę. Nauka skakania na skakance, gra w gumę, czy próby kozłowania piłką to jak najbardziej zabawy rozwijające koordynację i motorykę. Dobrze jest poświęcić dziecku czas na naukę tych aktywności.

Przedstawione zabawy mają na celu nie tylko ćwiczenie umiejętności zabawy, ale ograniczenie niepożądanych zachowań przez dostarczenie pozytywnych wrażeń zmysłowych.

 

W artykule wykorzystałam treści z książki B.Odowska-Szlachcic „Integracja sensoryczna w autyźmie”

 

 

Swietłana Oleszow

 

 

 

 


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information