O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Rozwijanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym |
piątek, 22 maja 2020 08:35, odsłon: 846 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Rozwijanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym Percepcja słuchowa jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania, jak również interpretowania. Prawidłowa identyfikacja i różnicowanie bodźców dźwiękowych jest podstawą słyszenia mowy oraz mechanizmu czytania, pisania ze słuchu, z pamięci itp. Często trudności, jakie napotykają dzieci w czytaniu i pisaniu są uwarunkowanymi zaburzeniami percepcji słuchowej.
ZABAWY I ĆWICZENIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
• Wyróżnianie sylab w wyrazie - najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba- jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje - ło (koło). • Wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. • Wymyślanie rymujących się wyrazów. • Rysowanie przedmiotów zaczynających się (kończących, lub mających w środku) na daną głoskę. • Słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek. • Dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola). • Podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które "syczą", a niebieską, tych, które "szumią" (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser). • Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszało np.: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp. • Sztafeta sylabowa - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby - mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp. • Łańcuch sylabowy - rozpoczynamy zabawę wypowiadając wyraz, dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby. Ostatnia sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego np: wa - ta (wata), ta - ma (tama), ma - ki (maki), ki - je (kije), je - my (jemy), my - dło (mydło) i tak aż do wyczerpania pomysłów. • Analiza z podskokami - podajemy dziecku wyraz, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby, ale po wymówieniu każdej z nich musi podskoczyć np. balony- ba(podskok) – lo (podskok) - ny(podskok). • Rozwiązywanie zagadek
Powodzenia!
Elżbieta Wołkowycka, Jolanta Wołkowycka, Bogusława Wołodkiewicz
|