O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Łąka w maju |
poniedziałek, 18 maja 2020 07:01, odsłon: 2335 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Łąka w maju
Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.
Propozycje zajęć dla dzieci:
1.Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym jakim jest łąka na podstawie filmu edukacyjnego pt. : „Wędrówki skrzata Borówki- Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
2.Wyprawa na łąkę Proponujemy rodzinną wycieczkę połączoną z obserwacją i wielozmysłowym poznawaniem otaczającej przyrody: - zwrócenie uwagi na charakterystyczny zapach - rozpoznawanie kwiatów i ziół - rozpoznawanie i nazywanie znanych mieszkańców łąki
3.Praca plastyczna „Biedronki” - Dzieci malują kamienie farbami plakatowymi na czerwono, domalowują czarną farbą głowę i kropki. Pomalowanie kilku kamieni utworzy całą rodzinę biedronek.
4.Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Spacerkiem po łące” Jest piękny wiosenny dzień, więc warto wybrać się na spacer na pobliską łąkę (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchuje nasiona roślin (dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar( dziecko lata jak pszczółka, machając rękami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem (naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach kończyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dziecko siedzi i poruszają w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladują dźwięk: cyt, cyt). Nagle niewiadomo z kąt pojawiły się żaby( dziecko naśladują skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie ostrożne, bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladuje chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie (naśladuje głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladuje głos skowronka: dzyń, dzyń) oraz wróbel (naśladuje głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach (dziecko naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz.....szszsz....szszuuu. Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości. Postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.
Zabawa do opowieści: Spróbuj pomóc mieszkańcom łąki wrócić do domu rozwiązując zagadki · Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko... (pszczoła) · Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka... (bocian) · Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie... (żaby) · Ma dwie nóżki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie. · Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie..........(ślimak) · Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce....(biedronka) · Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko.... (motyl) · Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi.... (kret)
5.Zabawa relaksacyjna z mamą, tatą lub rodzeństwem – „Małe żabki” Najpierw skaczą małe żabki. A za nimi żabek babki. Na prawo, na lewo, Do środka, na drzewo Bocian dziobem stuka w trawie. Ślimak patrzy nań ciekawie. Szczypaweczki spacerują, z rosy łapki otrzepują. Tutaj płynie sobie rzeczka, rybki tańczą w niej kółeczka.
6.Wysłuchaj wiersza B. Formy "Łąka" i odpowiedz na pytania
Powiał letni wietrzyk, Rozmowa na temat wiersza. -Jak wyglądała łąka? -Co robiły pszczoły na łące? -O czym marzyła osoba z wiersza? -Co można robić na łące?
7.Zabawa muzyczna - Na łące https://www.youtube.com/watch?v=_MJUccU_vp4
8.Posłuchaj opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby - Barwy ochronne. Książka (s. 74–77)
Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie. – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła 65 zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik. – Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana. – Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują. – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła. Odpowiedz na pytania: - Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? - Jakie jeszcze znacie zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany do środowiska w którym żyją?
9.„Bal na łące”- posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
10. I jeszcze ulubione zagadki naszych Jeżyków
https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
Życzymy powodzenia. Pozdrawiamy ciepło Ula Kiryluk, Jola Wołkowycka, Justyna Karpiuk
|