POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Ćwiczenia ruchowe wykorzystywane w terapii dzieci autystycznych
Ćwiczenia dla dzieci to sposób na rozładowanie nadmiaru energii naszych pociech i ważny element w dbaniu o ich zdrowie. W oparciu o opracowania i artykuły ukazano wpływ ćwiczeń ruchowych na wiele sfer umożliwiających lepsze funkcjonowanie w najbliższym środowisku.
Do nich zaliczono: poprawę motoryki dużej przejawiającej się w opanowaniu niektórych umiejętności, rozwój pozytywnych zachowań i komunikacji wyrażanych wzrokiem, mimiką twarzy i większym skupieniem uwagi, podporządkowaniem się, zmniejszeniem agresji i niepożądanych napięć. Odpowiednio dobrane ćwiczenia kształtują równowagę statyczną będącą elementem koordynacji ruchowej, jak również niektóre zdolności motoryczne.
Ćwiczenia lokomocyjne:
– pełzanie i chód na czworakach
– siady proste z rękami na kolanach
– siady proste podparte, siady klęczne i klęki
– chody w przód na całych stopach z pomocą i samodzielnie
– chody w przód na palcach z pomocą i samodzielnie
– chody w tył z pomocą i samodzielnie
– chody w bok ( z pomocą), krok odstawno – dostawny
– obroty wokół podłużnej osi ciała ( w lewo, prawo)
– chód z tzw. omijaniem przeszkód (slalomy)
– chód po różnego rodzajach przeszkodach (krzesełka, kamienie, poduszki, maskotki itp.)
– wejścia i zejścia po jednym stopniu (dostawianie stopy)
– wejścia i zejścia po schodach z pomocą poręczy
– wejścia i zejścia po schodach samodzielnie
Ćwiczenia skoczne:
– próba podskoku w górę w miejscu
– próba przeskoku obunóż przez przeszkodę (pasek)
– zeskoki w dół z różnych wysokości (np. schody)
– skoki obunóż na odległość, podskoki jednonóż
– podskoki przy pomocy skakanki
Ćwiczenia równoważne:
– przejścia po linii, chody na palcach
-stanie na jednej nodze, a drugą kreślić w powietrzu różne wzory: cyfry, litery, abstrakcyjne esy-floresy.
– przejścia po szerokiej części ławeczki ( z pomocą i samodzielnie)
– przejście po wąskiej części ławeczki (z pomocą i samodzielnie)
– wytrzymanie krótkotrwałe wspięcia na palcach (od 2-10 sekund)
Ćwiczenia zwinnościowe:
– z leżenia tyłem – skulenia
– z przysiadu podpartego, umiejętność wykonania przetoczenia w tył na plecy z nogami ugiętymi
– z przysiadu podpartego, odbiciem, próba oderwania nóg od podłoża (tzw. wierzganie konika)
Ćwiczenia rzutne (duża i mała motoryka):
– nauka uchwytu pluszaka
– próba wypchnięcia na odległość
– wrzuty woreczka gimnastycznego do pudełka z góry w dół
– wrzuty woreczka gimnastycznego do pudełka (stopniowe zwiększanie odległości)
– podnoszenie woreczków z podłoża
– nauka chwytu piłki dużej
– nauka chwytu piłki mniejszej
– toczenie piłki po podłożu
– rzuty piłki jednorącz i oburącz na odległość
– chwyt i podanie do partnera
– rzut piłką do celu
– uderzenie piłki ręką tzw. serwowanie
– odbicie piłki o ścianę i chwytanie
Ćwiczenia kopne:
– kopanie piłki dużej w przód z miejsca
– kopanie piłki dużej w przód z marszu
– kopanie piłki do celu
Ćwiczenia koncentracji:
– w siadzie na krześle skupienie uwagi przez 10 do 15 sekund na obrazie telewizyjnym
– w siadzie na krześle skupienie uwagi z dłońmi położonymi na kolanach
– chody (poruszanie się) z woreczkiem,poduszeczką na głowie
– chody z dwoma woreczkami umieszczonymi na barkach
– próba podskoku z woreczkiem uniesionym na głowie
– podawanie ręki do przywitania z równoczesnym skierowaniem wzroku na osobie witającej
Różne:
– próba wyklaskiwania rytmu
– samodzielne otwieranie drzwi, zapinanie pasów bezpieczeństwa w samochodzie
– ćwiczenia oswajające z wodą, ochlapywanie
– ćwiczenia koordynacyjne tzw. „pajacyk” (na raz podskok do rozkroku z klaśnięciem dłońmi – nad głową, na dwa – podskokiem nogi złączyć z ramionami w dół)
– uczestnictwo w zabawach ruchowych ze śpiewem i tańcem
Spróbujcie poćwiczyć, bo ruch to zdrowie, a w obecnej sytuacji mamy go nie wiele :(
A. Panasiuk-Kaczoch, A. Olszewska, B. Wołodkiewicz, U. Kiryluk, J. Karpiuk, A. Hałaburda,
|