O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Moja Ojczyzna |
poniedziałek, 04 maja 2020 07:40, odsłon: 656 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat: Moja Ojczyzna
Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym
1.Oglądanie widokówek, książek, obrazów z internetu o Warszawie, dzielenie się spostrzeżeniami z wycieczek po tym mieście, swobodne opisywanie charakterystycznych miejsc Warszawy
2.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej: „Zakochany w syrenie”
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. -Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała -Taki stary samochód?-zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów, takich jak trabant, syrenka i warszawa. - Sarenkę?-zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała córeczki.
Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak aby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać. -W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała piękną płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy...- Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków. Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: -To będzie rybak, ma na imię Wars -Ja mam go udawać? -Tak. - I co mam robić? - Masz być zakochany- wyjaśniła Ada. - Ja? - Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucali na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu. - A co by się stało, gdyby usłyszeli? - Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą. - Wiem. Ludzie maja płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę. - Uratuj mnie rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie!- powiedziała -Nie śpiewaj mi bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy-powiedział Olek -Ojej już dawno wyjąłeś sobie zatyczki do uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syren! -Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły -Pospiesz się, bo nie mogą żyć długo bez wody!- pisnęła Ada Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział: -Jesteś wolna. Możesz wracać do domu. -Dziękuję ci, dzielny rybaku? -Jak masz na imię? -Olek. -Przecież się bawimy!- przypomniała Ada. -No dobrze...mam na imię Wars. A ty jak masz na imię piękna panno? - Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki. - Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna. -Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś!Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba ,że w waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię. Żegnajcie! - Żegnaj! -powiedział Olek -Przecież ty masz iść ze mną ,bo mnie kochasz- przypomniała Ada -Idę z tobą Sawo!- zawołał Olek Po chwili obie lalki wylądowałypod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej: -Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt już ichnie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy- zakończyła. -Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik syrenki nad Wisłą?Sprawdzimy czy ma skrzela. -Mówiłeś,że byłeś tam z klasą. -Ale chcę iść jeszcze raz. - Hm...Ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie- zachichotała Ada. 3.Rozmowa na temat opowiadania: -O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu? -Kto pomógł jej przedstawić legendę?
4.Wspólne z rodzicem opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.
5.Karta pracy, cz. 4, s. 29
6.Pomysł na ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe Zabawa Hop- bęc. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło hop wyskakuje w górę, na bęc przykuca.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych: Sięgnij jak najwyżej Dziecko wspina się na palce, wyciągając ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej, następnie wykonuje siad klęczny, przyciskając głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
Ćwiczenia nóg: Jak sprężynka Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie klaskania rodzica.
Ćwiczenie równowagi:Kto potrafi? Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie, wytrzymuje chwilę w tej pozycji.
7.Słuchanie piosenki „Syrenka” ( słowa i muzyka Krystyna Gowik) – na youtube – Syrenka – piosenka z tekstem Pytania do tekstu: Co to jest stolica? Jak nazywa się stolica Polski? Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek? O kim opowiada piosenka? Czy znacie legendę o Syrence? Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę? Co to jest herb?
8.Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów ( kilka butelek z plastiku o pojemności 1. l z różną zawartością wody, może być zabarwiona farbą. Butelki są dobrze zakręcone. Określanie ile wody jest w butelkach.(mało, dużo). Czy tyle samo wody jest w butelce przewróconej. Określanie w której butelce jest najmniej i najwięcej wody. Ustawienie butelek według zawartego w nich płynu- od tej z najmniejszą ilością , do tej z największą. Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie. Zapoznanie z miarą płynów. Rodzic pokazuje butelki -0,5l, 1l,1,5l Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to połowa, a 1,5l to litr i jeszcze połowa
9.Karta pracy cz. 4, s. 32-33
10.Zabawa ruchowa z butelkami. Dziecko ustawia butelkę względem siebie według poleceń rodzica.
11.Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.75
12.Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło Wyprawka, karta pracy 22, (nożyczki, czerwona farba,pędzel, korona) Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały. Naklejanie korony.
13.Mieszkamy w Europie. Karta pracy, cz.4, s.34 – 35 Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw Europejskich. Kolorowanie flagi Polski. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie wspólnie z rodzicem państw UE, do których one należą. Kolorowanie według wzoru.
14.Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach UE.
Urszula Raczkowska – Filinowicz, Bogusława Wołodkiewicz, Anna Olszewska
|