O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Ziemia - błękitna planeta |
poniedziałek, 04 maja 2020 07:30, odsłon: 3243 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat: Ziemia - błękitna planeta Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Bloki tematyczne został opracowane przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.
Witajcie Żuberki! Przedstawiamy propozycje zadań i zabaw, które możecie wykorzystać w nadchodzącym tygodniu:
1. Posłuchajcie piosenki „Ziemia - zielona wyspa” https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA · O czym jest mowa w piosence? · Czym jest Ziemia? · Dlaczego musimy o nią zadbać? · Czyim domem jest Ziemia? 2. Obejrzyjcie ilustracje układu słonecznego. Ile mamy planet? Jak opisalibyście każdą z nich? Jak wygląda Ziemia z kosmosu? (https://www.youtube.com/watch?v=RRKJDn_8Su0 3. Praca plastyczna: „ Planeta Ziemia” – technika collage (łączenie różnych technik plastycznych – kredki, farby, wylepianie, wycinanie, wyklejanie). 4. Oglądanie folderów, ilustracji, obrazków przedstawiających nasze miasto Rozmowa na temat naszego „ miejsca na Ziemi”: · Jak się nazywa nasze miasto? · Co to znaczy mieć swoje miejsce na Ziemi? · Jakie jest nasze miasto? · Co ci się najbardziej podoba w naszej miejscowości? · Co charakterystycznego jest w naszym regionie? 5. Zabawa rytmiczna: „Dwie ręce, 10 palców” - rodzic głośno recytuje tekst, dziecko odzwierciedla słowa odpowiednimruchem: Ja 10 palców mam, Na pianinie gram. Ja 2 ręce mam, Na bębenku gram. Ja 10 palców mam I na trąbce gram. Ja 2 ręce mam I zaklaszczę wam. 6. „Herb mojej miejscowości” – wydzieranka z kolorowego papieru w oparciu o piosenkę: „Najpiękniejsze miejsce świata” https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8 7. Spróbujcie nauczyć się na pamięć wiersza. Jeśli wam się nie uda, nauczcie się przynajmniej fragmentu.
Kochamy naszą planetę, przecież na niej mieszkamy, chcemy, by była piękna, dlatego o nią dbamy. Nie zaśmiecamy lasów, w nich żyją zwierzęta, to nasi przyjaciele, każdy z nas o tym pamięta. Chcemy mieć czystą wodę w jeziorach i oceanach. Chcemy, by słońce świeciło na czystym niebie dla nas.
8. Obejrzyjcie ilustracje o dinozaurach, które kiedyś zamieszkiwały Ziemię https://www.youtube.com/watch?v=BErpwnKUvLE · Jak wyglądała Ziemia, gdy żyły na niej dinozaury? · Jak wyglądały dinozaury? https://www.youtube.com/watch?v=82BtOhHOgHo · Czym się odżywiały? · W jaki sposób się poruszały? (ćwiczenia ruchowe) · Jak wygląda nasza planeta obecnie? · Co to znaczy nasz kraj? 9. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Zakochany w syrenie” https://www.youtube.com/watch?v=WBAdnVmHl1c
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. − Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała. − Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa. − Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki. − Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek. − Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą. − Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę. Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać: − W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków. Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: − To będzie rybak. Ma na imię Wars. − Ja mam go udawać? − Tak. − I co mam robić? – zapytał Olek. − Masz być zakochany – wyjaśniła Ada. − Ja? – Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu. − A co by się stało, gdyby usłyszeli? − Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą. − Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę. − Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała. − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek. − Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę! − Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły. − Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada. Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział: − Jesteś wolna. Możesz wracać do domu. − Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię? − Olek. − Przecież się bawimy! – przypomniała Ada. − No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno? − Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki. − Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna. − Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie! − Żegnaj! – powiedział Olek. − Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada. − Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek. Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej: − Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła. − Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela. − Mówiłeś, że byłeś tam z klasą. − Ale chcę iść jeszcze raz. − Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada. · O czym opowiada legenda? · Jak się nazywa państwo, w którym mieszkamy? · Jakie znasz symbole narodowe? · Jakie miasto jest stolicą Polski? · Czy znasz hymn Polski?
10. Obejrzyjcie mapę Polski. Jakie regiony są w naszym kraju? Ile ich mamy? Wydrukujcie mapę, a wasza pociecha niech pokoloruje regiony Polski na odpowiedni kolor https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-983-mapa-polski.html 11. A teraz trochę ruchu - zabawy ruchowe z poduszkami https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI 12. Przygotujcie sobie mini – turniej wiedzy o Ziemi, żeby sprawdzić, ile wiedzy przyswoiliście o naszej planecie. Wykorzystajcie pytania, na których oparte są treści programowe z tego tygodnia. Co będzie nagrodą w tym turnieju? Tu, Drodzy Rodzice, musicie wykazać się już własną kreatywnościąJ
Powodzenia!
A.Trusiewicz – Kolinko, H. Pawluczuk, A. Hałaburda
|