POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Ćwiczenia umiejętności matematycznych
-
Kolorowe cyfry - na kartkach A4 zapisujemy kolorowymi mazakami lub kredkami cyfry. Głośno wymawiamy cyferkę, zachęcamy dziecko do odszukania jej i podskoczenia na niej tyle razy ile wskazuje cyfra. Kartki możemy też wykorzystać do układania cyfr od najmniejszej do największej i odwrotnie.
-
Pisane cyfry - na tacę lub talerz wysypujemy ok. 0,5 cm piasku lub kaszy manny, ryżu i trenujemy pisanie cyferek paluszkiem (możemy też pisać litery i rysować figury geometryczne).
-
Gra z kostką – przygotowujmy kostkę do gry z oczkami i kartki z zapisanymi cyframi od 1 do 6, które rozkładamy na stole oraz fanty (np. klocki, elementy układanek). Rzucamy kostką naprzemiennie, zadanie polega na dobraniu ilość wyrzuconych oczek do odpowiedniej cyfry i pobraniu odpowiedniej ilości fantów. Wygrywa ten, kto zbierze największą liczbę fantów.
-
Lustro - Potrzebujemy dużą kartkę przedzieloną na pół i kilka takich samych przedmiotów (zabawek) lub figur. Dziecko lub rodzic układa kolejne przedmioty na jednej stronie kartki papieru, a druga osoba obok układa te same przedmioty w odpowiednie miejsca. Na górze kartki, na dole, po środku z prawej lub lewej strony. W zależności od wieku dziecka stopniujemy trudność zabawy zamieniając się również rolami. Coś na zasadzie odbicia lustrzanego.
-
Segregowanie zabawek lub figur w zbiory to dla dziecka bardzo fajne wyzwanie. Układanie w szeregu takich samych zabawek, segregowanie i grupowanie przedmiotów według podobieństw w zbiory (według kształtu, wielkości, koloru, itp.)
-
Budowanie figur geometrycznych (kwadrat, trójkąt, prostokąt) z plasteliny, wykałaczek, słomek.
-
Zgaduj-zgadula dziecko trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsa nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie rodzic potrząsa przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdzacie, ile było przedmiotów licząc je.
-
Matematyczne wyliczanki:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak –za uszy 2 razy się złap.
Jeden palec, drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz? Umiem liczyć sam.
tu https://szaloneliczby.pl/przedszkole/ - znajdziecie zadania i ćwiczenia z matematyki dla dzieci na poziomie przedszkola
tu https://www.matzoo.pl/zerowka - poćwiczycie kolory i kształty, kierunki i położenie, kalendarz i czas, wielkości i porównania, liczby, dodawanie i odejmowanie
Elżbieta Wołkowycka, Jolanta Wołkowycka, Bogusława Wołodkiewicz
|