O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Zabawy na orientację przestrzenną – zabawy tyflopedagogiczne |
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 19:27, odsłon: 1007 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Zabawy na orientację przestrzenną – zabawy tyflopedagogiczne Ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację przestrzenną
1) Różnicowanie i nazywanie przedmiotów znajdujących się wokół dziecka, określanie położenia przedmiotów w stosunku do dziecka, różnicowanie strony lewej i prawej.
Zadaniem dziecka jest określenie położenia wskazywanych przez osobę dorosłą przedmiotów w stosunku do własnej osoby, np. powiedz, co leży po Twojej prawej ręce, powiedz, z której strony jest szafa itp.?
"Nakrywamy do stołu" - pretekst do ćwiczenia różnicowania stron: połóż łyżkę po prawej stronie talerza, widelec z lewej strony talerza, nóż z lewej strony łyżki itd.
2) Różnicowanie i określanie położenia przedmiotu w stosunku do drugiej osoby.
Najpierw dorosły określa położenie przedmiotów względem swojej osoby, potem dziecko określa ich położenie wobec dorosłego.
3). Różnicowanie i określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.
4). Trening w odróżnianiu strony lewej i prawej
Celem ćwiczeń jest dostarczenie dziecku doświadczeń zorientowania się w schemacie własnego ciała (ręka, noga, oko, ucho- lewe, prawe)
„Tacy sami” – rozmowa na temat różnic i podobieństw w wyglądzie ciała ludzkiego. Stajemy obok siebie, i mówimy czym się różnimy ( ubiór, wzrost, kolor oczu, płeć…) a co mamy wspólnego. Dochodzimy do wniosku, iż każdy z nas inaczej wygląda, ale jesteśmy zbudowani tak samo (mamy dwie ręce, nogi…).
"Postać" - narysujmy wizerunek postaci. Dziecko może położyć się i my odrysujmy, ale większa frajda będzie, gdy my się położymy na dużym arkuszu , lub posklejanych kartkach , a dziecko odrysuje nas. Wspólnie analizujmy poszczególne części ciała postaci i wskazujmy co występuje w liczbie pojedynczej, a co w liczbie mnogiej. Zwracajmy uwagę na to m.in., że każdy człowiek ma parę oczu, uszu, jeden nos, usta i czoło, dwie nogi, ręce, łokcie, kolana itp.
Głowa, ramiona, kolana, pięty- zaśpiewajmy, a utrwalimy poznane części ciała. Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty. Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos!
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Co to jest? - wybieramy jakiś przedmiot w pomieszczeniu w którym sie znajdujemy, i opisujemy na głos jego położenie . Zadaniem dziecka jest podążanie za naszymi wskazówkami i odgadnięcie, o jakiej rzeczy mówimy , np.:
Na półce pod telewizorem, na lewo od zegarka (skarbonka) Na ścianie, pomiędzy szafą a drzwiami. (zegar) Przy ścianie, na prawo od okna, pod biurkiem (kosz na śmieci) Pod oknem, nad podłogą, przy ścianie (kaloryfer)
Po wspólnej zabawie na orientacje przestrzenną zróbcie masażyk : „Cicho, cichutko” – masaż relaksacyjny Cicho, cichutko, w puszystej kurteczce, chodziła raz myszka po gładkiej półeczce. Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła, strzepnęła okruszki w kąciku usiadła, okruszki zebrała, ząbkami je zjadła, po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce
Tyflopedagog: Agnieszka Panasiuk-Kaczoch
|