O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Zwierzęta na wsi |
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 17:07, odsłon: 2523 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat: Zwierzęta na wsi
Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.
1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Kaczęta, prosięta… konięta?”- Książka (s. 62–65)
Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła: – Mogę pogłaskać owieczkę? Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania. Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko. – Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona. – Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi! Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady. – Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów. Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział: – Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków. Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach. – Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek. – A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada. Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos. – Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia. – Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie. – A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat. – Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko, konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła. Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.
Rozmowa na temat opowiadania.
2. Awantura na wiejskim podwórku - opowiadanie wzbogacone odgłosami wiejskich zwierząt https://www.youtube.com/watch?v=3Lt0tGMxzZY
3. Odgłosy zwierząt na wsi: https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU
4. „W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna –uważne słuchanie wiersza E. Michałowskiej; naśladowanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka; rozmowa nt. usłyszanego utworu; zwrócenie uwagi na to jakie zwierzęta można spotkać na wsi
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
5. Bajka edukacyjna „Reksio gospodarz” https://www.youtube.com/watch?v=Pkto-S0im1E
6. Na wiejskim podwórku" bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w któ
Rozmowa z dzieckiem na temat przeczytanej bajki ze zwróceniem uwagi na pojawiające się w niej emocje
7. „Dziwne rozmowy” – piosenka o zwierzętach na wsi https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ
8. Praca plastyczna – wiosenne kurki https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/1349-wiosenne-kurki
9. "Karmimy kurki"- ćwiczenia oddechowe.
10. Zabawa ruchowa "Tor przeszkód"
Zachęcamy do przygotowania dziecku prostego toru przeszkód z rzeczy dostępnych
11. Zagadki Czarne, białe i łaciate, spotkasz je na łące latem, nikt przed nimi nie ucieka, dać Ci mogą dużo mleka. (krowy)
Dumny bardzo jest z ogona, chociaż pawia nie pokona. Nocuje zawsze w kurniku, rankiem pieje "Kukuryku!". (kogut)
Wytworny jest niebywale, czerwone nosi korale. Gdy na drodze mu ktoś stanie, to usłyszysz ... gulgotanie. (indyk)
Nie czuj przy niej żadnej trwogi, choć kopyta ma i rogi. Jej braciszka dobrze znasz, to Matołek słynny nasz. (koza)
Nie na polu, nie pod miedzą, lecz na hali trawkę jedzą. Wełniane kubraczki mają, wełnę na sweterki dają. (owce)
Życzymy powodzenia! Dacie radę! Trzymamy kciuki!
J. Wołkowycka, U. Kiryluk i J. Karpiuk
|