O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Zabawy i ćwiczenia dla dzieci z autyzmem i nie tylko.... |
czwartek, 23 kwietnia 2020 08:20, odsłon: 897 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Zabawy i ćwiczenia dla dzieci z autyzmem i nie tylko.... Zabawy paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka. W istotny sposób pomagają nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy paluszkowe należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem, na dotyku. Ich zaletą jest naturalność i prostota. Nie wymagają także posiadania pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków.
Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe
„SŁONKO ZAŚWIECIŁO” Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę dziecka
,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’ Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – „chodzimy” palcami po plecach dziecka cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków Zostań wiosno – przytulamy dziecko zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach
Do grupy metod , które również w istotny sposób pomagają nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą zaliczamy Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Metoda ta m.in. daje radość, pewność siebie, okazję do rozładowania energii oraz (najważniejsze!) nie jest ograniczona wiekiem uczestników zajęć. Oto kilka propozycji :
* „Paczka” – dziecko zwija się w „paczkę” (kłębek), dorosły próbuje „rozpakować paczkę” podczas gdy dziecko się opiera – rozprostować ręce, nogi; następnie zamieniamy się rolami. * „Skała” – dorosły klęka na kolanach podpierając się rękami, dziecko próbuje przewrócić „skałę”. * „Naleśnik” – zawijamy dziecko w koc jak naleśnik i toczymy po podłodze. * „Koniki” – dziecko leży na podłodze, dorosły ciągnie go za ręce po podłodze. * „Kłoda” – dorosły leży na plecach, dziecko próbuje go obrócić na brzuch; zamiana ról. * „Mostek” – dorosły tworzy most w klęku podpartym, dziecko prześlizguje się pod „mostem” lub wdrapuje się na niego. * „Jak oddychasz?” - dziecko i dorosły stoją naprzeciwko siebie, spokojnie oddychają, przykładają ucho do klatki piersiowej partnera i słuchają bicia serca i oddechu; następnie oboje podskakują po 10 razy na prawej nodze, 10 razy na lewej nodze, robią 10 przysiadów; ponownie słuchają swojego oddechu i bicia serca.
Życzymy Wam miłych wrażeń! A. Olszewska, B. Wołodkiewicz, U. Kiryluk, J. Karpiuk, A. Hałaburda, A. Panasiuk-Kaczoch
|