O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Podsumowanie realizowanego projektu „Daj mi szansę a będę miał równy start” |
wtorek, 02 sierpnia 2011 14:28, odsłon: 3787 | ||||
W Przedszkolu Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce zakończyła się realizacja projektu pt. „Daj mi szansę a będę miał równy start „kierowanego do dzieci z mikrodeficytami rozwojowymi i dzieci sprawnych inaczej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, o wartości 399 820,00 zł. Z bezpłatnych zajęć z zakresu logopedii, rehabilitacji, masażu, gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej, psychoterapii, warsztatów prowadzonych metodą Marii Montessori i Weroniki Sherborne - skorzystało 51 przedszkolaków w wieku od 3 – 6 lat i 20 rodziców.
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Celem projektu było – tworzenie warunków równych szans edukacyjnych dla dzieci z mikrodeficytami rozwojowymi na poziomie edukacji przedszkolnej, wczesne wykrywanie i niwelowanie deficytów rozwojowych, wychowanie w szacunku dla drugiego człowieka, zmniejszenie barier emocjonalnych pomiędzy dziećmi sprawnymi i niepełnosprawnymi. Podsumowania realizacji projektu „Daj mi szansę a będę miał równy start” dokonała Pani Dorota Durzyńska – Kierownik Projektu, która w swoim wystąpieniu zwróciła szczególną uwagę na widoczne efekty materialne realizacji projektu i efekty, jakie osiągnięto podczas systematycznej pracy terapeutycznej z dziećmi. Stwierdziła, iż wszystkie działania założone w projekcie zostały zrealizowane. Przypomniała zebranym o fakcie nadania (po kontroli Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku) I Kategorii poziomu realizacji omawianego projektu. Kończąc swoje wystąpienie Pani Dorota Durzyńska powiedziała „Dziękuję wszystkim zaangażowanym przy realizacji projektu na współpracę. Moim zdaniem, to przedsięwzięcie można uznać za nasz wspólny sukces.”
Poprosiłam specjalistów o ocenę efektów realizacji projektu. Oto co mi powiedzieli:
mgr Paweł Skiepko – specjalista – masażysta, rehabilitant U dzieci, z którymi pracowałem zmniejszyły się wady układu kostno-wiązadłowego oraz mięśniowego. Zwiększona została siła i wytrzymałość mięśniowa. Poprawiła się koordynacja ruchowa. Poprzez zmniejszenie różnić w sprawności fizycznej między rówieśnikami zmniejszyły się również bariery emocjonalne między nimi. mgr Elżbieta Sterlingow – specjalista z dziedziny logopedii i surdopedagogiki Dzięki zastosowaniu elementów metody werbo-tonalnej nastąpiła u dzieci poprawa komunikacji językowej, rozwinęły się zmysły równowagi i uwrażliwił się słuch dzieci niedosłyszących, znaczne wzrósł poziom mowy biernej i czynnej. Dzieci chętniej i częściej wypowiadają się spontanicznie, zdarza się, że inicjują dialog ,po roku terapii są bardziej otwarte na otoczenie, zarówno na terapeutów, nauczycieli, jak i rówieśników, lepiej funkcjonują w środowisku, potrafią się porozumieć. mgr Małgorzata Reduch – terapia metodą Weroniki Sherborne Metoda Weroniki Sherborne zaspokoiła naturalne potrzeby dziecka, dotyczące kontaktów z innymi, poczucie bezpieczeństwa, rozluźnienia, relaksu, często rozładowania napięcia. Wyzwoliła u dzieci swobodę zachowań i naturalność, pozwoliła pokonać zahamowania wynikające z uprzednich, złych doświadczeń, wyzwoliła zaangażowanie u dziecka, dała radość działania z grupą, zbliżyła do siebie uczestników zajęć.
mgr Swietłana Oleszow – terapia metodą Marii Montessori sprawiła, że dzieci stały się bardziej otwarte i samodzielne. Niektóre z nich pokonały barierę lęku. mgr Andrzej Ludwiczak – specjalista z dziedziny gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej Poprzez ruch i ćwiczenia, dzieci poznały możliwości własnego ciała, korygowały wady postawy i wyrabiały nawyki prawidłowej postawy. Dzieci nabrały świadomości czym jest aktywność ruchowa w życiu człowieka. mgr Anna Januszkiewicz mgr Hanna Klimiuk - specjalistki z dziedziny logopedii W ramach projektu terapią logopedyczną objęto dzieci z zaburzona mową. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, oddechowych i aparatu słuchowego doprowadziły do wyeliminowania bądź złagodzenia wadliwej wymowy. Uważamy, że ewenementem jest objecie terapią w jednej placówce tak dużej ilości dzieci z wadami i błędami wymowy. W okresie od października 2010r do lipca 2011r specjaliści przepracowali indywidualnie z dziećmi łącznie 4 655 godzin obejmując różne sfery jego rozwoju. Badania w obszarze wyników realizacji projektu: „Daj mi szansę a będę miał równy start” potwierdziły jego skuteczność, zasadność , efektywność oraz trwałość po jego zakończeniu.
Specjalista do spraw wych.-op. Eugenia Marczuk
|