O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Wiosenne przebudzenie |
wtorek, 21 kwietnia 2020 08:14, odsłon: 2573 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat:Wiosenne przebudzenie
Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.
Propozycje zajęć dla dzieci:
Wysłuchanie opowiadania Oznaki wiosny - S.Karaszewskiego z wykorzystaniem ilustracji z książki str.54-55 - Wstawajcie, śpiochy! - budził dziadek Olka i Adę -Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co w nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji! - Wiosna, a spać się już chce! Jestem senny - wiosenny! - Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też! - A mogę dośnić do końca moją bajeczkę? - Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka! Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby. - Ubierajcie się, wychodzimy! - A co będziemy robić? - spytała Ada. - Wyruszamy na poszukiwanie wiosny! - A jak wygląda wiosna? - spytała Ada. - Za chwilę ją zobaczysz! Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny. - Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna? - Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę! Nagle Ada się zatrzymała. - O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu! - To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę! - To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady! Ada, dumna, rozglądała się wszędzie. - O, jeż wyłazi spod gałęzi! - Obudził się ze snu zimowego! - O, bazie rosną na wierzbie! - Brawo, Olku, to też oznaki wiosny! Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa. - O zielone rośnie! - zawołał Olek. - To wschodzi ozima - zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu! - O, lecą jaskółki! - Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko - tak! - powiedział dziadek. - Jedna jaskółka mogła przezimować w noce u kreta, razem z Calineczką! - stwierdziła Ada. - Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gwary i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! - zażartował Olek. - Ale mnie nie zje, bo powiem , że jestem niesmaczna! - powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła. - Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki! - Ale one nie jedzą dzieci? - upewniła się Ada. - Z tego co wiem, to nie! - uśmiechnął się dziadek. Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk. - Co tak hałasuje? - zdziwił się Olek. - To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów! - Żurawie przyleciały? - Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna! - O, bociany, bociany, bociany - zawołała Ada. Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd. - No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! - powiedział dziadek .
Rozmowa na temat opowiadania. Odpowiedz na pytanie -Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem? Wskazanie na obrazku odpowiednich szczegółów.
Cztery pory roku. Wiosna A. Vivaldiego - Słuchanie nagrania utworu - rysowanie inspirowane muzyką. Dziecko leży na dywanie. Zamyka oczy. Słucha nagrania, wyobrażając sobie obrazek, jaki chciałoby narysować. Opisuje nastrój utworu. W zależności od uczuć, jakie wzbudziła muzyka, rysuje na kartce dowolny obrazek, dobierając odpowiedni kolor kredek (kolory ciepłe, jeśli muzyka wzbudzała pozytywne uczucia; kolory zimne, jeśli muzyka była według niego smutna).
Wierszyk z pokazywaniem-masaż pleców
Zaczęło przygrzewać wiosenne słońce.- płaską dłonią koliście masujemy plecy, Rolnik wyszedł w pole, - kroczymy dwoma palcami, a za nim rolnikowa na szpileczkach- szybko stukamy dwoma palcami, i piesek gryzący.- poszczypujemy w różnych miejscach, Obszedł rolnik pole wielkimi krokami.- kroczymy dwoma palcami wokoło, „A może by zaorać?” - pomyślał i zaorał,- grabimy palcami w poprzek pleców, Zabronował bruzdy,- grabimy palcami z góry do dołu, a na koniec wziął ziarno i zaczął siać...- stukamy palcami z dołu do góry, Zmęczony poszedł odpocząć,- kroczymy dwoma palcami, a za nim rolnikowa na szpileczkach,- szybko stukamy dwoma palcami, a za rolnikową, piesek gryzący.- poszczypujemy w różnych miejscach, Tymczasem spadł malutki deszczyk, - delikatnie opukujemy palcami, potem mocniejszy,- stukamy szybciej i mocniej, zacinał.- uderzamy krawędziami dłoni, Spadł mały grad,- delikatnie uderzamy pięściami, potem grad wielkości kurzego jaja.- mocniej stukamy pięściami, Szybko jednak słońce ogrzało ziarenka, - płaską dłonią koliście masujemy plecy, z których wyrosły małe kiełki. - chwytamy palcami ubranie i unosimy, Stawały się coraz dłuższe i dłuższe...- przesuwamy rozstawione palce w górę, Przyszło upalne lato, na polu szumiały dojrzałe łany zboża. Pewnego dnia przyjechał traktorkiem rolnik,- dwoma palcami kreślimy linię, a za rolnikiem rolnikowa na szpileczkach- szybko stukamy dwoma palcami, i piesek gryzący.- poszczypujemy w różnych miejscach, Wziął rolnik kosę i skosił zboże, - masujemy ruchem wahadłowym, Po czym ustawił je w snopki.- głaszczemy zgarniając do środka, Gdy wyschły, załadował je na wóz i pojechał do domu,- dwoma palcami kreślimy linię, a za rolnikiem rolnikowa na szpileczkach- szybko stukamy dwoma palcami, i piesek gryzący.- poszczypujemy w różnych miejscach, W domu rolnik wymłócił ziarno, które zmielił w żarnach na mąkę. - płaską dłonią koliście masujemy plecy, Pole odpoczywało po skwarnym lecie.- głaszczemy płaską dłonią, Spadły jesienne deszcze,- szybko stukamy palcami, deszcz ze śniegiem,- stukamy dłońmi w „miseczkę”, śnieg przykrył pole kołderką- kładziemy dłonie płasko na plecach i leżał aż do następnej wiosny.
Zabawa konstrukcyjna Kwiatowe ogrody. Dziecko konstruuje kolorowe ogrody, wykorzystując do tego kolorowe klocki i kolorowe zakrętki od butelek.
Liczenie nasion Rodzic rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu i fasoli. Dziecko dzieli je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Liczy, których jest więcej, a których mniej.
Wykonanie grzechotek Z plastikowych butelek i nasion grochu lub fasoli można zrobić grzechotkę, którą dziecko będzie mogło wykorzystać do akompaniamentu ulubionych piosenek o wiośnie.
Posłuchajcie i zaśpiewajcie wspólnie z rodziną https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Zabawy ruchowe Improwizacje ruchowe przy utworze „Cztery pory roku. Wiosna”- taniec z wykorzystaniem np. pasków bibuły, wstążek, chustek według własnego pomysłu.
Zachęcamy i pozdrawiamy: Ula Kiryluk, Jola Wołkowycka, Justyna Karpiuk
|