O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
Wielkanocne zabawy logopedyczne |
piątek, 10 kwietnia 2020 09:18, odsłon: 503 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE Wielkanoc to piękne, wiosenne, niosące nadzieję Święta. Przy tej okazji spędzając czas z dziećmi w domu możemy urozmaicić go zabawami logopedycznymi, które proponuję poniżej. Zagadki wielkanocne – rodzice czytają zagadki a dzieci odpowiadają i wspólnie rysują rozwiązania. W wielkanocnym koszyczku leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię. (pisanki)
Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty? (stół)
Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu? (koszyk)
Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą? (kurczaki, pisklęta)
Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem słodkie upominki każdemu rozdaje. (zajączek wielkanocny)
Choć już Święta blisko wiatr na dworze dmucha. Na talerzu, w domu kiełkuje (rzeżucha)
Święta! Święta nadeszły! Wstawajmy! Już rano! Podzielimy się jajeczkiem, bo dziś przecież... (Wielkanoc)
Na wielkanocnym stole to ona króluje. Polana słodkim lukrem i gościom smakuje. (baba wielkanocna)
Wielkanocna zupa,
Wielkanocna pisanka – zabawa oddechowa Z białej kartki formatu A4 wycinamy szablony pisanek (do pobrania np.: http://bystredziecko.pl/kolorowanki/Wielkanoc/szablon-pisanki-4-01.pdf lub https://dzieciakiwdomu.pl/2014/04/jaja-z-szablonu.html ) Z kolorowych skrawków papieru wycinamy niewielkie (1,5cm, 2cm, 3cm) kształty np.: kropki, kwiatki, gwiazdki, serduszka itp. Przy pomocy słomki dziecko przenosi drobne kształty na szablon pisanki. Pamiętając o:
Wielkanocne kurczątko– rysowany wierszyk W czasie mówienia tekstu wierszyka rysujemy kolejno odpowiednie elementy rysunku zgodna z wypowiadanym wersami. Najpierw może mówić i rysować rodzic, ale stopniowo wdrażając w te czynności dziecko aż do jego samodzielności.
Kurczątko Kurczątko z jajeczka się urodziło… (rysujemy jeżące jajeczko) Główkę, brzuszek wychyliło. (do jajeczka dorysowujemy główkę - kółeczko) Na dwie nóżki wyskoczyło. (do jajeczka dorysowujemy nóżki – dwie kreseczki) Czarne oczka otworzyło, (na główce dorysowujemy oczko – czarną kropeczkę) Dziobek mały rozchyliło, (do główki dorysowujemy dziobek) że jest głodne zakwiliło…
Wielkanocny koszyczek pisanek – zabawa umożliwiająca utrwalanie głosek (zależnie od toku dotychczasowej terapii logopedycznej) np.: SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ, S, Z, C, DZ, R, L itp. Przygotowujemy koszyczek, z kolorowego papieru wycinamy pisanki, a na nich zapisujemy wyrazy z określoną głoską lub rysujemy ilustracje tych słów. Zadaniem dziecka jest prawidłowe odczytywanie/powtarzanie słów/nazywanie obrazków i umieszczanie pisanek w koszyczku, aż wszystkie trafią do niego trafią. Opowiadanie treści ilustracji/fotografii/obrazków z książeczek – prezentujemy dziecku obrazek i zachęcamy do opowiadania tego co widzi (zwracamy uwagę np. na czynności, przedmioty, kolory, emocje, cel wykonywanych czynności). W miarę możliwości staramy się uzyskać wypowiedzi zdaniowe. By ułatwić zadnie możemy najpierw sami opowiedzieć lub zadawać pytania na które dziecko będzie odpowiadać (np. Co robią dzieci?, Co dzieci trzymają w rękach?, Jakiego koloru farb używają dzieci?, Jakie wzorki malują dzieci?, Dzieci są smutne czy wesołe? A skąd wiesz, że są wesołe? Itp.) np. https://pl.freepik.com/premium-wektory/male-dzieci-malowanie-pisanek_3245439.htm
Korzystając z okazji kontaktu z Państwem i dziećmi w wirtualnej rzeczywistości pragnę życzyć wszystkim zdrowia, pogody ducha, miłości i nadziei na lepsze jutro.
Elżbieta Wołkowycka logopeda
|