POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapia pedagogiczna)
Elżbieta Wołkowycka –
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
(gr. Wiewiórki i Żubry)
Jolanta Wołkowycka –
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
(gr. Wiewiórki,Zajączki, Jeżyki i Sarenki)
Bogusława Wołodkiewicz –
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
(gr. Wiewiórki, Sarenki i Żubry)
Poniżej znajdują się propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w formie zabawy z dzieckiem w domu
(wybieramy 1 lub 2 aktywności w ciągu dnia zależnie od możliwości, wieku i potrzeb dziecka)
w przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z terapeutami.
1. Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
-
dobieranie par jednakowych obrazków (np. gra domino, loteryjki, Piotruś, memo),
-
dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
-
układanie obrazków, zabawek w kolejności, w jakiej były pokazywane,
-
układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci (np. układanki geometryczne, mozaiki)
-
wyszukiwanie różnic i podobieństw między dwoma obrazkami np.: https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/
-
rozpoznawanie liter wśród zestawu różnych liter,
-
układanie pociętych liter wg wzoru i bez np.: http://sp111.edu.pl/percepcja-wzrokowa,p-32
-
wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo po krótkiej obserwacji np. obrazka, pokoju, kuchni itp.
2. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:
-
chodzenie stopa za stopą po linii,
-
toczenie, rzucanie i chwytanie piłki, balonu, gry zręcznościowe (np. skaczące czapeczki, pchełki, bierki)
-
rzuty do celu,
-
zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi od góry do dołu) i poziomymi (od lewej do prawej),
-
malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania (od lewej do prawej),
-
zabawy konstrukcyjne z klocków,
-
lepienie w plastelinie, modelinie,
-
nawlekanie różnych elementów na sznurek,
-
cięcie papieru po linii prostej, falistej np.: https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2015/11/wycinanie.png
-
rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym np.: https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/rysowanie-po-sladzie-szlaczki-do-wydruku-aa-Tb9C-sixn-FcQW.html
-
-
obrysowywanie kształtów i szablonów,
-
zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (kolorowanki)
-
rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, np.: http://bystredziecko.pl/tag/szlaczki-literopodobne/
3. Ćwiczenia orientacji czasowo – przestrzennej:
-
wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja),
-
orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw,
-
układanie obrazków, zabawek, przedmiotów po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej, np. połóż piłkę pod stołem, na stole, obok stołu, między krzesłem a stołem, za krzesłem, przed krzesłem itp.
-
nazywanie pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
-
rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. pod drzewem,
4. Ćwiczenia funkcji słuchowej:
-
różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia
-
zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem,
-
powtarzanie ciągów słownych,
-
porównywanie zdań długich i krótkich przez liczenie wyrazów w zdaniu,
-
dzielenie słów na sylaby, łączenie sylab w słowa
-
liczenie sylab w wyrazach,
-
dobieranie rymujących się nazw obrazków,
-
rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo,
-
głoskowanie słów i łączenie głosek w słowa,
-
rozpoznawanie głoski na początku i na końcu słowa,
-
rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw,
-
tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby.
5. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: (dzieci 6 – letnie lub młodsze zainteresowane)
-
składanie pociętych liter,
-
dobieranie par jednakowych liter,
-
dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych,
-
wykonanie albumu literowego, np.: naszelementarz.men.gov.pl › uploads › 2014/07 › album-liter-cz.-1.pdf
-
układanie i czytanie sylab, potem wyrazów jednosylabowych, dwu- i wielosylabowych,
-
dobieranie wyrazów i prostych zdań do obrazków, rozsypanki zdaniowe,
-
uzupełnianie liter, sylab w wyrazach,
-
nauka pisania opracowanej litery,
-
pisanie sylab dwuliterowych,
6. Ćwiczenia umiejętności matematycznych
-
przeliczanie przedmiotów codziennego użytku, zabawek, liczmanów liczebnikami głównymi,
-
poprawne posługiwanie się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, drugi, trzeci ...)
-
dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 (na prostych przykładach).
-
porządkowanie klocków, zabawek, figur z mozaiki geometrycznej według kształtu, wielkości, koloru, itp.
-
porównywanie zbiorów stosując określenia: więcej, mniej, tyle samo
7. Rozwijanie motoryki dużej:
-
"rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu
-
ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania
-
zwijanie palcami chusteczek, apaszek
-
faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów
-
przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką - zabawa w naukę pływania
-
zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół
-
zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
-
zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany itp.
|