Start

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Mali badacze - eksperymenty i doświadczenia z wodą PDF Drukuj Email
wtorek, 24 marca 2020 09:12, odsłon: 3996

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.

 

DOŚWIADCZENIE 1.„JAK WODA WĘDRUJE W PRZYRODZIE?” 

Rodzic nalewa wrzątek do naczynia i zwraca uwagę dziecka na zjawisko parowania wody. Zachęca, by spróbowały określić, czym charakteryzuje się para wodna. Następnie zbliża do wylotu naczynia np. pokrywkę, tak, aby chmura pary osiadła i skropliła się na nim, tworząc deszcz. Dziecko może ostrożnie dotknąć osiadłej na pokrywce wody. Obserwują jak krople wody spadają do naczynia z wodą.

WYJAŚNIENIE: Kiedy słońce ogrzewa ziemię woda z rzek, jezior, mórz i naszej skóry paruje  Wtedy w powietrzu unosi się ogromna ilość maleńkich kropelek wody, które tracąc ciepło łączą się ze sobą tworząc chmury. Jeśli taka chmura spotka na swej drodze ciepłe powietrze, rozprasza się i paruje. Kiedy jednak spotka zimne powietrze, tworzące ją krople łączą się i stają się zbyt ciężkie, aby utrzymać się w powietrzu – wtedy spadają na ziemię jako deszcz . Jeśli powietrze napotkane przez chmurę jest bardzo, bardzo zimne, wtedy kropelki wody zamieniają się w maleńkie kryształki lodu i spadają na ziemię jako śnieg. Woda z roztapiającego się śniegu oraz woda deszczowa nawadnia ziemię i daje wzrost roślinom, a jej nadmiar spływa do rzek, jezior i mórz.

 

DOŚWIADCZENIE 2. ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”

Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie dziecko wrzuca: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty - omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dziecko wymienia przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.Następnie  prosimy dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny - dziecko obserwuje, co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z niej łódkę) i kładzie na wodzie - plastelina nie tonie. Dzieci wyciągają wnioski dlaczego tak się dzieje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOŚWIADCZENIE 3. ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?”

Dziecko ma za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują co się dzieje.

WNIOSKI: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.

WYJAŚNIENIE: Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

 

Zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię „Wodne stworki”.

Dziecko otrzymuje kartkę papieru i kapie na nią kilka kropli niebieskiej farby rozrobionejw dużej ilości wody. Następnie rozdmuchuje krople za pomocą słomkido napojów, tworząc fantazyjne kleksy. Po wyschnięciu dziecko dorysowuje swoim stworkom flamastrami różne elementy (oczy, uszy, łapki itp.).

 

Urszula Raczkowska - Filinowicz

 

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information